WERKEN BIJ DE KERK (11-4-22)

Gisteren was een hele leuke dag. Ik was al vroeg opgestaan om de laatste hand aan de dienst te leggen. Dat heb je soms. En ik ging ook al vroeg naar de kerk, want er waren nog allerlei zekeringetjes te checken in het netwerkje dat ik had aangelegd rondom de dienst. De ezel kende ik al, die ging gewoon doen wat-ie moest doen. Maar de jassen waarover hij moest lopen (check), de camera die op het goede moment zou moeten inzoomen (check), de afstemming met het orgel (check), de kleren van Jezus (check) en de harpiste die wat aan de late kant was maar die natuurlijk gewoon kwam, check, en toen toch nog even doornemen of alles goed was afgesproken, check. Toen konden we beginnen. Het was een dienst van spel en ernst, appte ik later mijn dominee-vriendin, die zelf naar de Groene Kerk was geweest, wat betekent dat ze een lange wandeling gemaakt had. Maar alles paste. En ging zoals gedacht. De ernst kwam wel binnen, zei mijn eigen kind, die met de harpiste was meegekomen en later nog met haar en de vriend bij mij thuis koffiedronk. Maar hoe kan het anders dan ernstig zijn op deze dag, in deze tijd, als het over God en Jezus gaat?

In de loop van de middag begon ik de voorbereidingen te treffen voor de Sedermaaltijd met de twintigers. Dat was nog meer werk dan gedacht. De zoon (andere zoon) arriveerde met een plastic zak met lamsvlees met bot er nog aan, van de halalslager die hem met ‘broeder’ had aangesproken. Ik had zoiets nog nooit klaargemaakt. Maar ik had het botje nodig voor de Sederschotel. We volgden trouwens de receptuur en de volgorde die te vinden is op de EO-site, die er een christelijke twist aan geeft. Maar die vier glazen rode wijn bleven er gewoon in hoor.

Bij elke gang hoorde een Bijbellezing, waar aandachtig naar geluisterd werd. En dan werd het glas maar weer geheven. Lechajiem. Het vlees was boven verwachting goed, de knoflooksaus uit mijn koelkast ver over de datum (ik bedacht dat ik op mijn moeder begon te lijken), de taart van Anne prachtig en de symboliek in alles onvergetelijk. Dwars door alles heen liepen de gesprekken die zoals altijd alle kanten opgingen. Dit gaan we vaker doen, ook met jullie, die dit nu lezen en denken: maar dat willen wij ook! Kom dan om te beginnen woensdagavond naar de sobere maaltijd in de consistorie, ja? Wel even aanmelden. Doen hoor!

Rond halftien was iedereen vertrokken. Zoon ruimde de keuken op. Ik keek gauw of Maud mocht blijven in Boer zoekt Vrouw. Dat mocht. Toen was ik moe. Neem je morgen wel vrij, had de vriendin van de Groenekerkwandeling geappt. Nou, niet helemaal. Ik werk maar een beetje door, in deze meest intense, maar ook meest bijzondere week van het jaar voor elke dominee. Ik heb hoe dan ook het allermooiste werk. Wil jij ook dominee worden? Kijk dan op https://www.pthu.nl/onderwijs/master/master-predikant/