WENSEN (3-1-21)

Zondagmiddag. Ik had weleens betere preken dan die van vandaag, vind ik zelf, al weet ik ook wel dat de Geest waait waarheen zij wil. Anyway. Ik mag het nu loslaten. Er is veel gebeurd en veel gedaan, en nog is het niet klaar. Voordat ik een paar dagen vrij neem om wat bij te tanken moet er op deze zondag een liturgie gemaakt worden voor Gerard en Sandra die volgende week komen zingen, zodat ze zich alvast kunnen voorbereiden, en was het niet morgen inleverdatum kopij Kerkblad? Oja. Meditatie en een ‘Uit de pastorie’. Die moeten dus ook vandaag geschreven worden.

Daarna is het tijd voor een strandwandeling.

Later vanmiddag zijn we vredig bijeen, mijn gezin en ik. Er is wijn en kaas, de kerstboom staat nog een laatste dag. We vragen naar elkaars voornemens, ik word er blij van. Veel nieuwe dingen leren en ontdekken willen ze, nog meer uit de comfortzone, elke week één boek lezen, veel lekker eten en drinken. En als je mocht wensen wat je maar wilde, wat zou het dan zijn, vraagt vriendin van oudste. Zelf zou ze onzichtbaar willen kunnen zijn. Wat dát voor mogelijkheden biedt! Een zoon wil tijdreizen, de ander zou alchemie willen beheersen; de kunst om elke substantie te veranderen. Nooit zou iemand je meer kunnen opsluiten of iets aandoen. De derde zoon zou onsterfelijk willen zijn. Dan immers zou je risicoloos alles kunnen doen wat je maar wilt. Doodgaan kun je niet. Het gesprek gaat een tijdje door over de beperkingen die anderen je toch nog zouden kunnen opleggen. En dan: en jij mam? Wat zou jij wensen?

Kom ik aan met mijn schattige wens. Ik zou wensen dat geen mens meer haat of geweld in zich zou dragen. Dat iedereen van iedereen zou houden. Wat zou de wereld er dán anders uitzien. En ik meen het nog ook.
Ik begin maar eens bij mezelf. Maar eerst ga ik even een paar dagen onbereikbaar zijn, dat u het weet. Heb ik even nodig. Gelukkig nieuwjaar! Laten we gezegend zijn. En tot zegen.