WEES STIL EN WEET (28-11-21)

Er is een herinnering, in goud gevat, uit mijn vorige gemeente. We boden de mogelijkheid om, voor de mensen die niet meer naar de kerk konden, een huismaaltijdviering te houden. Dat deed ik met een diaken. Heel kleine vieringen waren het. Een gebed, een Bijbeltekst, een eenvoudige Maaltijdorde. Verstilde momenten in gewonemensenhuizen. Er was een dame, heel oud, die tijdens zo’n viering telkens tussendoor over haar zus ging vertellen, en over de kapper die niet gekomen was. En wij, diaken Peter en ik, die elkaar aankeken en het heilige moment bewaarden, vanzelfsprekend en eerbiedig, mét haar tussen ons in. Het brood en de wijn, het lied dat we zongen, de alledaagse setting van steunkousen en kerststerren. Ik geloof niet dat ik ooit intenser de Maaltijd beleefde als daar en toen.

Vandaag deelden we brood en wijn in de dienst in de Dorpskerk. Zittend op onze plaatsen, met brood en een bekertje al klaargezet op een bordje. Het is behelpen, alles is behelpen, de meeste mensen in de dienst waren thuis, waar ze meekeken en meevierden via een scherm. Tussen de steunkousen en de kerststerren en wat niet al. Zoals het gaat. Zoals het in al onze onbeholpenheid en oneindig gezegend-zijn gaat. Maar wat ik eigenlijk wil vertellen: Danny was vanmorgen bij Lenie. Hij nam zijn internet mee, en een koffer met Avondmaalsgerei: een schaal, bekers, brood en wijn. Samen beleefden ze de dienst in Lenies huiskamer. En samen met ons deelden ze brood en wijn. Een ontroerend gebeuren, voor beiden. In een lijstje van goud. En dan is hij ook nog jarig, Danny. Feestelijker dan dit wordt het niet.

Dus zo gaat het. Ook in deze tijd is er een weg, zijn er vele wegen. Het goud ligt voor het grijpen, de momenten ook. Kijk maar zelf. Het gebeurde zelfs tijdens de dienst van vanmorgen, toen ik het licht door de glas-in-lood ramen over mij heen voelde vallen net toen ik het brood zou gaan breken. God zij geloofd.

Ps1: Wilt u ook een huismaaltijdviering, laat u het mij dan weten?
Ps2: De foto van Lenie is uiteraard met haar toestemming