WASSEN EN PLASSEN (8-12-22)

Nog even over die kerststal-tentoonstelling. Waar uw en jouw kerststal binnenkort ook tussen staat te prijken. Daar komt het hele eiland naar kijken natuurlijk, die twee dagen voor kerst. We hebben dan inmiddels ook de tuin versierd, en een hele grote kerstboom opgetuigd. Alles prachtig en warm en hoopvol. Maar we houden ook een hoekje leeg. Dat mag u zelf komen versieren. Met shampoo enzo. Zeep. Luiers. Wasmiddel. Maandverband. Zeg maar alles voor de hygiëne, wat de bezoekers van de voedselbank goed kunnen gebruiken. Want daar zamelen we dan voor in, die dagen, en we rekenen op een enorme berg spullen, nog meer dan vorig jaar toen u voor de Moeders van Oostvoorne kinderspullen kwam brengen.

Want kerk, dat ben je niet alleen voor jezelf of voor je eigen mensen. Wij geloven dat de hoop en de liefde die we er vinden, dat we die niet voor onszelf moeten houden. Wij geloven dat kerst niet gaat over luxe en pracht. Wij geloven dat het kerstkind, dat zelf zo schamel begon in een stal, vooral bewogen is met wie in deze wereld aan het kortste eind trekt. Daarom doen we ons best, als kerk, om die bewogenheid zelf ook in de praktijk te brengen. En ja, we weten ook heus dat dat grote idealen zijn. Maar we hebben ze wél!

Dus. Doe maar gewoon mee, die dagen voor kerst. Je bent natuurlijk welkom bij de diensten, maar ook gewoon om zomaar binnen te lopen en van de warmte en de kerststallen te genieten. En om iets achter te laten. Tandenborstels, tampons, tissues, Tena ladys, toiletpapier. Al hoeft het niet met een T te beginnen. Een andere letter is ook goed, eigenlijk alle letters. Zo lang het maar bedoeld is voor wassen en plassen, en geen levensmiddel is.

Kerststallen inleveren: dinsdag 20 december 15-17u in de Dorpskerk (info: anita.vanderpoel@chello.nl of 06-12311123)
De kerststal-tentoonstelling is te bezichtigen op vrijdag 23-12 en zaterdag 24-12 van 11-16u in de Dorpskerk, en natuurlijk ook rondom de kerkdiensten op kerstavond en kerstmorgen.