EEN VROLIJK HART (12-03-'20)

EEN VROLIJK HART
bevordert een goede gezondheid, een sombere geest verzwakt het lichaam. Met dit vers uit het boek Spreuken openden we gisteravond onze kerkenraadvergadering. Natuurlijk zou het over corona gaan, en over handen wassen, over de mate van bezorgdheid en het bezoeken van zieken en ouderen door de dominee. Ik merkte bij mezelf dat ik aarzelde met dat bezoek. Zeker omdat nogal wat gemeenteleden waren wezen skiën in Noord-Italië, en ik verschillende van hen had ontmoet in de diverse gesprekskringen die er intussen circuleren (wat overigens wel geweldig nieuws is, vind je niet? Ik word er blij van). Ik had ze geen hand gegeven en niet omhelsd. Maar toch. Het laatste wat je wilt is een krantenkop: dominee trekt een spoor van besmettingen tijdens huisbezoeken.
Ik ben normaal gesproken niet zo van het bezorgde. Maar ja, dit is ten eerste niet normaal, en ten tweede gaat het ook niet over mijzelf. Wat fijn dat je dan een kerkenraad hebt, om samen van gedachten te wisselen. Als je alle voorzorgsmaatregelen in acht neemt, en de mensen van tevoren belt en de keus laat, dan zijn er al veel bezwaren weggenomen, concludeerden we. En welke maatregelen en/of besluiten we in de loop van de tijd moeten nemen, zullen we per dag moeten bekijken.
Ondertussen bieden de ons aanbevolen leefregels volop kansen. Ook ons als kerk, en als gelovige. Om te lachen, om verbondenheid te ervaren, om tot rust te komen, om te bidden, om de dingen eens over een andere boeg te gooien. Otto Grevink, pionier bij onze PKN-internetkerk ‘Mijn kerk’, doet een voorzet in bijgaand filmpje.
En o ja. Geniet vooral ook van de zon, en de zee en de duinen. Want een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid, en een sombere geest verzwakt het lichaam. Spreuken 17:22 is dat.

Handen wassen tegen corona-virus mét het Onze Vader