THUIS IN DE KERK (6-7-20)

Zondagmorgen 5 juli. Nadat we in de maand juni kerkdiensten hielden met vooraf aangemelde bezoekers, is dit de eerste zondag dat je gewoon zonder vooraanmelding mag komen. Dat is fijn, weer een stapje verder op weg naar normaal. Maar het is ook nog een beetje griezelig, getuige het geringe aantal aanwezigen. Het is allemaal niet erg. Niets is erg. We zijn verbonden, live en via de camera, dat voel ik zo sterk.

En mijn humeur kan toch al niet stuk, nu Wim van Herk, die zes en een half jaar mijn vaste organist en pianist was in Westmaas, vandaag in Oostvoorne speelt, en nu ik weer met Elly Bakker samen zing, wat hebben we daar vorige week van genoten. Ja, wíj wel, denk ik dan beschaamd, want o wat kan ik me voorstellen hoe iedereen ernaar snakt om weer samen de kerk te vullen met ons lied. Nog even, nog heel even, het zit eraan te komen! Maar nu zingen wij nog getweeën en gedrieën, en als ik naar mezelf kijk zie ik hoe blij ik ervan word. Je zal maar een dominee hebben die niet kan zingen, zegt iemand na afloop van de dienst. Nou zeg! Stel je voor!

Lichtstad met Uw paarlen poorten is zo’n lied uit de categorie kerksmartlappen. Voor sommigen kan-ie daarom niet, voor anderen is het de archaïsche tekst die zich onmogelijk heeft gemaakt. Ik snap dat ook wel. Maar ondertussen ben ik maar wat blij als het lied rondom een uitvaart gebruikt wordt, zodat ik het vervolgens in kan zetten na het In Memoriam dat we in de zondagse kerkdienst uitspreken over de overledene. Een van mijn heimelijke genoegens is de cd van het Sliedrechtse, Urker of Kamper mannenkoor dat dit soort liederen zingt, Stromen van zegen, Vaste rots van mijn behoud, Samen te dienen enzovoort. En Lichtstad met Uw paarlen poorten dus. In de auto. Heel hard. En dan meezingen. Je kunt ook wel zien dat ik het vaker doe hè. Het beeld is een beetje slecht, je kunt ook naar de site gaan:

Voordat je nu denkt, die Marijke, die is hier natuurlijk mee opgegroeid. Helemaal niet! Bij ons thuis werden vroeger alleen maar Psalmen gezongen op hele noten. Johannes de Heer was veel te frivool. Dus laten we zeggen. Al met al ben ik behoorlijk opgeschoten in mijn leven.

We hadden sowieso een heerlijke, feestelijke dienst. Komende zondag weer. Je mag gewoon komen. De gezinnen zijn in het bijzonder uitgenodigd, we gaan voor de kinderen weer een verhaal verbeelden. Het wordt leuk. Ik heb er nu alweer zin in.

Lichtstad met Uw paarlen poorten