STILGEVALLEN (17-3-'20)

of juist in versneld tempo. Zo leven we, deze dagen. Ik denk aan de mensen uit mijn gesprekskringen die in het ziekenhuis werken, of huisarts zijn. Ik denk aan de leraren en leraressen, de juffen en de meesters, ik denk aan de kinderen. Aan de hele kleintjes, die er misschien niets van snappen. Aan de groten, die voor examens staan. Ik denk aan de ouderen, voor wie alles stil wordt, en een beetje angstig. Ik denk aan wie behandelingen ondergaat, die nu onderbroken worden, omdat niets meer hetzelfde is in deze vreemde wereld. Ik heb er allemaal gezichten bij, en mijn hart gaat naar ze uit.

Gisteren en vandaag bezig geweest met het voorbereiden van (alternatieve) kerkdiensten. Voor morgen, als we meedoen met de Dag van Gebed, u leest er meer over elders op onze site. En voor zondag. Want zondagmorgen tien uur moet er een kerkdienst zijn. Altijd. Met of zonder fysiek aanwezigen. En als er niemand kan zijn om te zingen, doen we het anders: dan komt sopraan Mariët Kaasschieter dat voor ons doen. De Matteus-uitvoering waaraan ze zou meewerken, gaat niet door. Dus zie je. Waar de ene deur dicht gaat, is er altijd een andere die zich opent.
En verder bel ik. Met allerlei mensen. Of ik word gebeld. Prima. Laten we elkaar zo op de hoogte houden. Van hoe stil het is of hoe druk. Van hoe bang je bent. Of bezorgd. Of juist helemaal niet. Laten we elkaar vertellen dat de vogels gewoon de lente verkondigen, en de magnolia’s op uitbarsten staan, en dat er altijd, altijd een plaats is in het Licht. Bij God.

Bid je mee, morgen? Je mag ook naar de Dorpskerk komen, tussen 12u en 16u. Om stil een beetje te zitten. En een kaars aan te steken. Maar luisteren mag ook. Naar de kerkklokken morgenavond. En naar de gebedsviering om 19.15u via internet. Je bent welkom. Altijd. Bij ons. En bij God.