PRACHTIGE WERELD (22-06-23)

PRACHTIGE WERELD

Zullen we uit eten, vroeg de vriendin die morgenavond naar Oostvoorne komt. Dat is goed, appte ik, maar daarna wil ik in mijn tuin zitten hoor. Ik ben graag thuis momenteel. Afgesproken lieve huismus, schreef ze. Dan kijken we samen hoe het donker wordt.

Het is klein geluk, zo’n stille avond in mijn eigen tuin. De brutale eksters die de hele dag drukte maken, blazen stilletjes de aftocht – morgenochtend zullen ze zich weer krassend melden. De eekhoorn snelt nog over het terras en blijft een poosje zitten op de leuning van de ligstoel. In een buurtuin beginnen kikkers te kwaken. Nu is het wachten op mijn gestekelde vriendjes, voor wie ik water heb klaargezet, en eten: een overrijpe banaan, wat broodkorstjes, een restje rijst. Ik zie ze tevoorschijn komen achterin de tuin, en even later duiken ze op uit de struiken naast me. Smak smak gaat het. Een slokje water er achteraan. Een heel kleintje was er, een paar dagen geleden, die steeds héél hard uit de bosjes tevoorschijn kwam rennen, héél snel een broodkorstje pakte en weer héél hard terug rende, wel tien keer achter elkaar.

Ik lees over Thomas Merton, deze dagen, de monnik die God in de natuur ontmoette, zózeer dat hij uiteindelijk het liefst alleen was met de vogels, de bomen en de wind. In de schepping, in de stilte, daar was hij het dichtst bij God – en daar voelde hij zich het meest mens zoals door God bedoeld. En als ik denk aan mijn eigen ontroering over dat kleine heen en weer rennende egeltje met z’n stukjes brood, dan meen ik iets van Thomas Mertons verlangen te begrijpen. Zo klein te worden, zo ontvankelijk voor het heilige.

Ik vroeg naar foto’s van uw en jouw eigen natuurervaringen. Plekken waar je de verwondering hebt gevoeld, verrukt of ontroerd bent geweest. Zomaar. Ik liet er al een aantal zien in de dienst, komende zondag volgen er nog meer. Misschien die van jou, als je dit leest? Het is de bedoeling dat je er zelf op staat, dat mag ook heel in de verte zijn. En je kunt ‘m sturen aan predikant@kerkoostvoorne.nl Hoor ik van je? Ik zie ernaar uit!