SAMEN ZINGEN (10-7-20)

Ja, we mogen weer! Afgelopen week verschenen de nieuwste richtlijnen vanuit de landelijke (PKN) kerk. Compleet met een rekenmodel voor de ruimte die jouw kerk is en heeft. Onze voorzitter heeft er meteen zijn expertise op losgelaten en dit komt eruit: onze Dorpskerk behoort volgens dit model tot de categorie middelgrote kerken, wat betekent dat er in een dienst die één uur duurt 15-20 minuten gemeentezang mag zijn. In onze kerk als anderhalvemeterkerk kunnen we per dienst 50 bezoekers ontvangen. Aangevuld met het ‘personeel’ (koster, organist, zang, beamer en ambtsdragers) kunnen we dus vanaf heden weer de kerk vullen met ons lied. Wat een heerlijkheid.

In de kerkenraadvergadering hebben we afgesproken dat we eerst maar eens een paar momenten in de dienst gaan reserveren voor het samen zingen. Alles moet tenslotte weer een beetje wennen. We doen niet anders. We wennen ons suf, al maanden. Maar wat ik zeggen wou. We doen het de komende zondag zo: we zingen gezamenlijk bij aanvang, na de overdenking en aan het eind. De andere liederen zullen we nog doen met een minicantorij. Volgende week zien we wel weer verder. Dat is nog héél ver weg. En misschien is er wel iemand die komende zondag even kan timen hoeveel minuten we nu daadwerkelijk vullen met ons gezang.

Wat een gedoe toch allemaal hè. Maar het is niet anders. En we gaan vooruit. Dat in ieder geval.

Kijk even dit filmpje van Hanna Rijken. Iedere dominee kent haar, omdat ze met haar inspirerende zangworkshops bij alle (bij)scholingen opduikt, omdat ze als theoloog gepromoveerd is op Evensongs en daar prachtige dingen mee doet, omdat ze zo’n ontzettend leuk mens is. En ze verwoordt hier prachtig wat we zo gemist hebben. En wat we weer gaan doen, met ingang van aanstaande zondag. Het wordt mooi. Veel kinderen met hun ouders zullen er zijn. En jij en u dus ook. Je hoeft je niet van tevoren aan te melden. Tot zondag!

Samenzingen (filmpje Youtube)