RUST (15-03-'20)

RUST

Ik stond bij de bakker, vrijdag rond half één. Er lagen nog een stuk of vijf broden in het schap. Voor mij stond een mevrouw. En dáárvoor stond Frans, onze diaken. Hij rekende juist een halfje bruin af, en een klein papieren zakje met twee gevulde koeken. ‘Ach’, hoorde ik hem sussend zeggen tegen het winkelpersoneel dat verzuchtte dat het die morgen zo’n gekkenhuis was geweest, ‘over een paar dagen is dat alweer over hoor, de situatie moet even wennen’. Ik kon Frans wel zoenen. Maar dat deed ik natuurlijk niet. Zoenen was verboden, een hand geven ook. Ik sprak hem zelfs niet aan. Want ik dacht dat we het dan over corona zouden gaan hebben. En daar had ik die morgen al genoeg over gesproken. Ik wilde nu gewoon een knapperig verse boterham van de bakker. Zo’n kapje. Donkerbruin.
De mevrouw voor mij kocht drie broden. Er bleven er nu nog een paar over. Maar dat was genoeg; ik had er maar een nodig. Want vannacht, net zoals alle andere nachten, ging de bakker immers gewoon weer bakken. Morgen zou er gewoon weer brood zijn.

Ik ben niet bang. Wel een beetje onrustig. Onrust werkt aanstekelijk. Ik wil niet aangestoken worden, en niet aansteken. Geen virus. En geen onrust. Onrust dient geen doel. Net als anders heb ik de zondagse dienst voorbereid, en daarin echoën de dingen van de week. Net als anders. Het zijn heftige dingen dit keer. Natuurlijk. Maar wat ik zeggen wil. Ze echoën in het Licht van een eeuwige schuilplaats bij God. Net als anders. En net als anders hoop en bid ik dat dit Licht een plaats is om op te laden, om rust te vinden en moed. Voor wat was, voor wat is, voor wat komen gaat. En dan maakt het niet uit of je deze dagen in levenden lijve of digitaal bij elkaar betrokken bent. We zijn verbonden. En vooral: we zijn in het Licht.

Laat de vrede van God die alle verstand te boven gaat, onze harten en gedachten bewaren in Christus Jezus onze Heer.

(Het bloemstuk bij de lezingen, dat vanmorgen in de kerk te zien was. We vierden de dienst met 30 fysieke, en vele digitaal aanwezigen.)