PRACHTIG MOOIE DAG (21-3-'20)

Ik kan het niet helpen. Er is zoveel verdriet en angst en onzekerheid, maar toch zingt dit lied in mij.
Want de zon schijnt zo heerlijk en de zee is zo mooi en elke dag weer anders.
En alles blijft, wat er is, en het blijft idioot om mee te maken. Natuurlijk. Morgen ga ik erover preken, hoe kan het anders, over wat er met ons gebeurt en wat we er in vredesnaam, in Godsnaam, van moeten denken. Alles blijft.

Maar ook. Ik heb nu in de laatste dagen al verschillende mensen gesproken die zeiden: we worden er helemaal dol van, al dat nieuws de hele dag. Iemand zei: zelfs als we in bed liggen kijken we nog even het laatste nieuws, denk maar niet dat die babyboom over negen maanden er zo gaat komen hoor.
En een ander: mijn vrouw en ik hebben gisteravond lekker een film aangezet. We konden het woord corona niet meer hóren. In de internetgroep voor predikanten verzuchtte iemand, na het zoveelste briljante idee voor andersoortige vieringen: mensen, mag het ook even rústig? Het is gewoon tevéél!

Het is een prachtig mooie dag. Een dag om naar buiten te gaan, en als je dat niet kunt, dan toch naar buiten te kijken (en als je in de Leemgaarde woont, kijk dan vooral morgen naar buiten want dan gaan de kinderen van de kinderkerk voor een verrassing zorgen) en het licht te zien, en de zon, en de lente die vandaag gewoon begint. Ze woekert minstens zo hard als het virus. Gisteren nog maar een paar knoppen open, vandaag een veelvoud.

In de serie ‘creatief met taal’ een mooi nieuw Engels woord dat zich gemakkelijk naar het Nederlands laat vertalen: covidioot (van COVID19, de officiële naam voor het coronavirus, maar dat weten jullie nou wel) Covidioot, voor degene die de anderhalve meter afstand nog steeds niet wil begrijpen, of nog gewoon bij oma op bezoek gaat. En voor de hamsteraars, die met hun gedrag onnodig angst en onrust zaaien en ervoor zorgen dat anderen zonder toiletpapier komen te zitten. Ik ga het woord niet gebruiken in de dienst morgen. Maar ik ga hem er wel inhouden! En ik ga er niet aan mee doen, aan covidiotie. In ieder geval vandaag niet. Want daarvoor is het een veel te prachtig mooie dag.