OVER HET LEVEN, STERFELIJKHEID EN PRACTICE WHAT YOU PREACH (27-11-23)

Collega Elzo speelde een tijdje in een band, een rockband zoals-ie zelf zegt. Nu niet meer hoor. Hij zingt nu vooral nog in zijn eigen kerkdiensten, en vast ook wel voor de zwerfkatten die hij thuis opvangt. Maar op de band is hij nog altijd trots. En hij vertelt nog altijd graag en smakelijk van optreden tot diep in de nacht, en de volgende morgen weer fris op de kansel staan. Hoe hij van allebei genoot. Overkoepelende boodschap in het één en het ander: het leven is mooi.

Frits de Lange, bij wie ik als theoloog aan de universiteit afstudeerde, speelt al jaren gitaar in een band met de naam Meezz. Pretentieloos, zoals hij zelf zegt. Gewoon voor de lol dus. Daar hou je dan dus niet mee op als je met pensioen gaat. Sterker nog, hij heeft nu volop tijd om het land rond te trekken met muzikale lezingen over de boeken die hij schreef. Die gaan vooral over plezierig ouder worden, en het goede leven. Want het leven is mooi, en ook als het moeilijker wordt, om wat voor reden dan ook, je wordt ouder, je verliest mensen, je lijf doet het niet meer zo goed, dan nog is het te mooi om je aan al die zwaarte te vertillen.

Ik weet niet of Frits, net als collega Elzo, trots is op de band waarin hij speelt, ik zou denken van wel. Maar dat gaan we hem vragen, woensdagavond aanstaande als hij komt vertellen hoe hij het ziet: het leven plezierig houden als je ouder wordt. Tussendoor speelt hij dan pretentieloos gitaar, waarbij de zangeres van zijn band, Eessa Frieman, prachtige liedjes zingt. Kom je ook?
Op internet vind je trouwens bijna alleen maar lachende foto’s van een Frits die langzaam maar vrolijk grijs wordt. Voor dat fenomeen bestaat een term: practice what you preach…

Muzikale lezing ‘Eindelijk Volwassen’
Woensdagavond 29 november