OVER DE KLOKKEN (28-4-20)

en het gelui. Voor degenen onder de lezers die niet persoonlijk de mailberichten van de Raad van Kerken doorspitten J. Wist u trouwens dat het luiden van de kerkklok ’s morgens vroeg en aan het eind van de dag, zoals dat ook bij ons om 8u en om 18u gebeurt, ‘plattelandsluiden’ wordt genoemd? In vroeger tijden was dat het signaal om de werkdag te beginnen dan wel te eindigen. Pre-digitale communicatie. Het is best bijzonder om te bedenken dat we op die manier van communiceren toch weer een beetje teruggrijpen in deze malle tijden.

Helemaal aan het begin van onze lockdown deed de Raad van Kerken (een soort koepel, waarbij veel kerkgenootschappen zijn aangesloten, ook onze PKN) het voorstel om op woensdagavonden om zeven uur overal in het land de klokken te luiden. Klokken van troost en hoop zouden dat zijn, een teken van bemoediging in een bange wereld. Wij hier in Oostvoorne hebben ons daar onmiddellijk bij aangesloten, en lieten het klokgelui volgen door een sober avondgebed dat inmiddels ook (terug) te bekijken is.

Dit ontroerende luiden van honderden klokken tegelijk was een van de vele manieren waarop we als kerken in Nederland zichtbaar zijn geworden met onze boodschap van hoop en liefde. Het is goed geweest om te doen. Maar het is ook wijs om van ophouden te weten. Dezelfde Raad van Kerken stelt dan ook voor om op woensdag 29 april voor de laatste keer ’s avonds om zeven uur de klokken te luiden. Als PGO hebben we besloten om dan ook aansluitend ons voorlopig laatste avondgebed te houden. Wel een heel mooie: Fritz Schröder speelt cello, zijn vrouw Maren zal zingen samen met ondergetekende. Dat is dus morgen. Je kunt weer meevieren via kerkoostvoorne.nl.

Het is hiermee nog niet helemáál gedaan. Ook op 4 en 5 mei zullen de klokken te horen zijn. En het zondagmorgengelui, dat blijft natuurlijk ook. Want de diensten gaan gewoon door, 9.30u zondagmorgen. Corona of geen corona. Allemaal via internet mee te beleven.

Trouwens, de doordeweekse openstellingen van de kerk lopen ook naar een einde. Deze week is dat nog op woensdag en op zaterdagmiddag, kijk voor de precieze openingstijden even op onze site. En ook op 4 en 5 mei zullen we een aantal uren de deuren openen. Klokken luiden, kaarsjes aansteken, stil in Gods huis zijn. Hoe zullen we anders 75 jaar vrijheid herdenken in deze vreemde tijden? Ook zó zijn we kerk. Een plaats om bij te komen, en geloof en hoop en liefde te vinden. Voor jezelf, voor de wereld, voor de toekomst.

Filmpje: KLIK HIER

Fritz Schröder