IK WAS NOG NOOIT (14-11-19)

in Afrika geweest. Ja, in Egypte, maar die telt niet mee. Daarom meldde ik mij vorig jaar in een opwelling aan voor een reis voor predikanten naar Rwanda, een land waarvan ik alleen maar het woord ‘genocide’ kende, en verder niets. Ik werd uitgenodigd door de stichting Red een Kind, had ik ook al nog nooit van gehoord, en World Servants – die kende ik dan wél. We zouden allerlei projecten bezoeken, en natuurlijk domineesdingen doen: collega’s ontmoeten en praten over de Bijbel, en dan met name over thema’s als diaconaat en hulpverlening. En ook over verzoening en vergeving, bij dat beladen woord en die beladen geschiedenis, de genocide, dit jaar 25 jaar geleden. In enkele maanden tijd vermoordden en verminkten destijds de verschillende bevolkingsgroepen elkaar, in een ongekende uitbarsting van razernij en geweld. Er vielen bijna een miljoen doden. Hoe kon dat gebeuren in dit land, dat voor 80% uit christenen bestaat? Actieve christenen, die de Bijbel lezen en naar de kerk gaan?!

Afgelopen februari hobbelde ik met negen collega predikanten naar de uithoeken van dat prachtige groene land in centraal Afrika. Wat we zagen en hoorden maakte diepe indruk. En ondertussen werd er voortdurend gesproken, zoals theologen onderling doen (dodelijk vermoeiend, maar het is niet anders). Over de zin van (deze) hulpverlening. Over de balans tussen hulp en zending. Over de verschillen tussen de Rwandezen en ons, en over wat ons verbond. Ik ga zondag proberen om daar iets van te vertellen. Omdat het zinnig is om te reflecteren op hulp, en op de termen rijkdom en armoede.

Dus dat. Ik laat ook foto’s zien. Mét schattig kindje uiteraard. Ik zal me beperken tot één. Of nou misschien een paar. Ik ben inmiddels via Red een Kind zelf sponsor van een Rwandees gezin, en ik zal vertellen hoe het werkt, misschien komen er wel nieuwe sponsors bij. En nog iets. Aan alle jongeren en wie een jongere kent. Kom óók alsjeblieft. Want World Servants doet werkreizen naar ontwikkelingslanden met groepen jongeren. Echt heel goede en leerzame werkreizen. Namens hen mag ik aanstaande zondag een heel interessant aanbod doen. Ik zeg er maar even bij dat ik zelf ook graag eens mee zou gaan op zo’n reis, als begeleider, maar als dat voor jou een reden is om niet te gaan, dan doe ik het natuurlijk niet.
En verder. Kun je er zondag alles over horen.
De diaconale collecte is voor beide stichtingen bestemd, dus neem genoeg geld mee. Tot dan!

Neem alvast een kijkje op de sites: