OPEN DEUREN (27-3-'20)

Gisteren voor het eerst via Skype vergaderd met ons dagelijks bestuur, dat in kerkelijk jargon Moderamen heet. Ik vond ’t leuk. Kneuterig wel. Els haar moeder belde ondertussen, mam, ik bel je straks terug goed? We plaagden Bart, die een tijdje geleden een bepaalde vloeistof over zijn laptop morste en daardoor nu niet meer goed te verstaan is. Al moet ik zeggen dat er ‘live’ meestal meer gelachen wordt. Maar dat kan ook de situatie zijn. Er is zoveel aan de hand, en daar moesten we het allemaal over hebben. Overigens staan we sowieso in nauw contact met elkaar, en overleggen en reflecteren voortdurend. Over hoe we de kerkdiensten invullen, hoe we communiceren, enzovoort. We doen het met elkaar. Er is soms discussie, dat is goed. Maar er is vooral rust en eensgezindheid. En dat blijft, ook als we voor een vergadering de deur niet meer uit hoeven.

De deuren van de kerk gaan morgen wel weer een poosje open. En wel van 12-15u. Om even binnen te lopen, stil te bidden of te zijn, of een kaarsje aan te steken. Wees van harte welkom in onze lichte stille Dorpskerk, een oase in de woestijn.

Op zondag blijven ze dan gesloten, die deuren. Wat klinkt dat akelig! Nee, dat ga ik anders zeggen: op zondag ben je welkom op onze site https://kerkoostvoorne.protestantsekerk.net/, om de dienst mee te beleven. Met een handvol mensen zullen we vormgeven aan de online dienst, net als afgelopen zondag. Hoe voelde het, om voor een lege kerk te staan, vroegen mensen mij afgelopen week. Nou, eigenlijk voelde het helemaal niet kaal. Ik was me er zo van bewust dat ik verbonden was met iedereen die luisterde. Ik zag bij wijze van spreken hun gezichten. Het was allerminst eenzaam. Heel bijzonder. Wel hebben we gemerkt dat het lastig is om in het systeem te komen op zondagmorgen 10u. Dáár zou ik ook weleens een grafiekje van willen zien: de toename van het aantal mensen dat van kerkomroep of kerkdienst-gemist gebruik maakt. Inloggen op zondagmorgen loopt dus geregeld mis wegens grote drukte, niet alleen bij ons maar in het hele land. Je kunt dan altijd later terugluisteren. Maar Bart, onze ouderling, zei ook nog dat het misschien een idee is als je wat eerder inlogt. Dan heb je eerst een kwartier stilte of zo, maar dan ben je maar vast in het systeem. Nou ja, probeer maar. En laat ons weten of het dan beter gaat ja? Deze digitale ‘deuren’ moeten een beetje wennen aan de toeloop van al die mensen. Maar het komt best goed.

Nu, dit waren voor vandaag de mededelingen van land- en kerkbouw.
Heb een mooie dag, en misschien tot morgen tijdens de openstelling van de Dorpskerk, je kunt gerust even komen. Het is niet druk, maar wel erg fijn.

Met de klok mee: diaken Els, ouderling/voorzitter Jan, bovenin scriba Jan, daarnaast uw predikant, en onderin ouderling/kerkrentmeester Bart.