NAAR BOVEN (7-12-22)

Mijn kind kan zelf wel naar bed, grapte ik in de kinderkerkleidingapp, toen Charlotte vroeg of we ons overleg bij háár konden doen in plaats van in de pastorie. Dus zaten we om haar eettafel, met z’n vijven, en spraken de verhalen door voor de komende zondagen. De vrouwenlezingen voor deze weken zijn voor de dominee dan wel smullen, maar wat gaan we in vredesnaam aan de kinderen vertellen over Rachab de hoer, om over Tamar maar te zwijgen! We kwamen eruit, zoals altijd, met liefde en passie, het wordt goed.

Dat was de eerste helft van ons overleg. Daarna kwam het hele kerstdagenprogramma op tafel. Er gaat zoveel gebeuren, en het wordt zo léuk allemaal! Ik ga er de komende weken heel veel over schrijven, stukje bij beetje anders onthoudt u het allemaal niet. Ondertussen was ik ook gebeld, voor het al verwachte bericht van overlijden. Zaterdag begraven, wat om allerlei redenen de voorkeur heeft, het zou nog nét kunnen, mijn hersens beginnen meteen te draaien. Eenmaal thuis stuurde ik mijn zoon, die kortgeleden weer in dit huis is komen wonen om er straks als ik weg ben op te kunnen passen, naar boven, terwijl hij toch al 21 is. Maar ik kon zijn verhalen er niet ook nog eens bij hebben.

Vanmorgen wist ik niet goed waar ik moest beginnen. Ik moest gaan schrijven, ik moest afspraken afzeggen en andere voorbereiden, mijn hoofd tolde. Ik ging eerst maar naar de zee, om door te waaien. En daar zag ik dat speciaal voor mij de regenboog in de lucht was gehangen. Naar boven moet het, Marijke, naar boven. Oja. Dat is ook zo. Naar boven.

Mocht u trouwens ook nog naar boven gaan, om de kerstspullen van zolder te halen. Neem dan ook de kerststal mee naar beneden. Op vrijdag 23 en zaterdag 24 december houden we namelijk een kerststal-tentoonstelling in de Dorpskerk, en die van u en jou moet daar natuurlijk ook bij staan. Grote, kleine, mooie, lelijke, met of zonder (familie)verhaal: we willen ze allemaal laten zien! De kerststallen kunnen op dinsdag 20 december tussen 15-17u worden ingeleverd, dan is er tijd genoeg om de tentoonstelling op te tuigen. Maar meld je even aan bij Anita:  anita.vanderpoel@chello.nl of 06-12311123, dan kun je even met haar afstemmen. Ja? Naar boven dus! Voor lijf en ziel!