KRAAMTIJD (30-12-21)

Een maand geleden had ik een droom. Ik zag de Dorpskerk op kerstmorgen. Voorin een oude dame die op haar hoge leeftijd op dit feest van het Kind de doop zal ontvangen. Maar eerst vertellen we met heel veel kinderen het kerstverhaal. In een kerstspel dat we al improviserend tijdens de dienst vormgeven, met verkleedkleren, een ezel, een koe. En de kribbe in het stralende midden. Daaromheen worden cadeautjes verzameld voor de Stichting De Moeders van Oostvoorne. Heel veel cadeautjes, zoveel dat de kribbe eronder bedolven wordt. Dat zag ik in mijn droom.

Het liep anders. Zoals het al een tijdje alsmaar anders loopt. De kinderen speelden bijna allemaal een rol in een improvisatiekerstspel, maar dat werd gefilmd in de dagen voor kerst, in kleine stukjes. Op kerstmorgen waren ze niet in de kerk. De koe en de ezel waren er wél, en een opgezet hertje. De kribbe was stralend middelpunt. Al improviserend hadden we er namelijk een stal van gemaakt, en gooiden de kerk alle middagen open. Zodat iedereen kon binnenlopen om zich te verwonderen over de liefde in tijden van corona, een kaarsje aan te steken aan het grote Licht van Christus, en een kraamcadeautje achter te laten. Zouden we ze in de kribbe hebben laten leggen, dan zou die werkelijk eronder bedolven zijn, precies zoals in mijn droom.

Bij alles wat anders liep: kerst werd het wél. We vierden de geboorte van Jezus, die, zoals Floor in onze kerstfilm zo prachtig uitlegt, alle mensen blij maakt. We doopten de oude dame – ook dat ging door. En vanmiddag en morgenmiddag is de kerk nog open, van 13-17u. Want het is nog de kraamtijd. U kunt nog een cadeautje brengen. En licht en troost en warmte opdoen.