KLAAR MEE (10-11-21)

Beste mensen, dit wordt een klaagblog. Ik heb het helemaal gehad met Corona. Ja u ook dat weet ik best, maar nou ben ik een keertje aan de beurt. Sowieso dat we weer terug moeten naar diensten met vijftig bezoekers, en laat het in hemelsnaam bij die beperking blijven maar dat is nog maar de vraag. En hoe blij waren we allemaal met die volle kerk, het terugkerende leven in de gemeente, de dominee weer op de kansel omdat ze anders niet meer voor iedereen zichtbaar is.

Met een vrijmoedige variant op een gevreesde Bijbeltekst: in deze dagen zijn er besmettingen en geruchten van besmettingen. De lieve vader van mijn zwager en zus overleed aan corona. En hier in Oostvoorne moeten we, moet ik, de hele tijd schakelen. Terugschakelen vooral. Er was een uitbraak onder de ouderen in de Leemgaarde, sommigen konden niet bij de herdenkingsdienst van afgelopen vrijdagavond zijn. En of we die borrel voor de veertigers niet liever in de kerkzaal kunnen houden, aanstaande vrijdag, in plaats van in de pastorie? Annet meldt zich af: ze is positief getest, en ze is dus ook niet als gespreksleider bij de twintigers morgenavond. Hopelijk kan ik het dan zelf doen.

Want ik kreeg bericht van iemand met wie ik naar een concert was geweest. Ze is positief getest. Ik las het te laat, ik stond op het punt een oude dame te gaan bezoeken. Toch maar even een zelftest dan. Ik wachtte tien minuten, niks aan de hand, ik ging op bezoek, daarna was ik met Els, met wie we zo voorzichtig zijn omdat ze getransplanteerde longen heeft, in de Kringloop (dat gaat over het plan voor de kerstwandeling dat we weer tevoorschijn hebben gehaald, daarover vertel ik u later, ik ben nu even aan het klagen) en daarna ging ik bij mijn zoon in Rotterdam eten. Toen ik thuiskwam zag ik dat de test inmiddels positief aangaf. Ik deed er voor de zekerheid nog een. Die was negatief. Maar plande toch een bezoek aan de teststraat in. Niet alleen voor mezelf, en voor die oude dame, en voor Els, maar ook voor mijn kind die vrijdag van zijn bezoek aan de visfabriek op Urk geen superspreader event wil maken.

Ik heb geen klachten, al denk ik nu opeens wel dat ik keelpijn heb, maar dat is natuurlijk flauwekul. Ik mag van de GGD gewoon mijn werk doen met inachtneming van de basisregels, al ga ik nu even niet naar het verzorgingshuis. Maar onze overleggen, er staan er voor vandaag drie gepland, kunnen doorgaan. Ik hou er een mondkapje bij op. Een gewone blauwe. Want die met ‘Houd moed heb lief’, daar heb ik vandaag even geen zin in.