KIND, KAMEEL, KONINKRIJK (17-8-2022)

Veel zorgen en gemis, zo deze eerste na-de-vakantie-dagen weer op mijn post in de gemeente. Maar dit was licht en vrolijk: het overleg gisteravond met de leuke vrouwen die de leiding van de kinderkerk vormen. Helma is nog op vakantie, maar of ze anders via whats-app even mee kon vergaderen? Hou eens gauw op jij, kreeg ze als antwoord. Geef me dan maar heel veel taken, schreef ze. Zó leuk zijn ze dus, die vrouwen.

Er zijn methodes voor het leiden van een kinderkerkdienst, ik schreef daar al eens over. Zo’n methode voert je stap voor stap door het verhaal van die zondag, en geeft allerlei suggesties voor een speelse verwerking. Steeds vaker gebeurde het echter dat we die suggesties vergezocht vonden, of juist uitgekauwd, of dat we dachten: dit is toch helemaal niet waar dit verhaal over gáát! Steeds vaker brainstormden we zelf dan maar, op zoek naar de kern, en naar de speelsheid tegelijk. Tot we besloten het abonnement op de methode op te zeggen en te vertrouwen op datgene wat we zelf in huis hebben. Kennis (want de dominee is altijd bij de voorbereiding) en creativiteit (van ons allemaal).

En zo gaat het nu dus. Bijbel op tafel: welk verhaal staat centraal, en wat willen we graag dat de kinderen daarvan opsteken? Hoe gaan we het voorlezen? En dan samen verbeelden. Al associërend. Alles op tafel, veel er ook weer afgeveegd, de hilariteit en de ernst, tot we uiteindelijk een vorm overhouden die iets vertelt over God en Jezus en wat de kerk voor mensen betekent. Ook voor kleine mensen.

Ik vind dat de kerk leuk mag zijn. Ik vind dat de kerk iets is waarop je trots zou moeten kunnen zijn, en blij dat je erbij hoort. En dat het gewoon zo simpel is. Leuk. Trots. Blij. Ik weet best dat het nog heel veel meer is en ingewikkeld enzo, en soms zelfs om je voor te schamen. Maar als het aan mij ligt, dan zie ik het het liefst zó. Leuk. Trots. Blij.

PS Omdat de kameel aanstaande zondag in de dienst voorbij komt vond ik het wel een goed moment voor deze Lawrence-of-Arabia-achtige foto van onze andere dominee Helene Perfors, jongstleden april genomen toen we samen in de Sinaï-woestijn waren.