KERSTVERHAAL (22-12-22)

In het Nederlands Dagblad werden voorgangers geïnterviewd over het schrijven van hun kerstpreek, en hoe dat dan gaat. Coen Wessel uit Hoofddorp vertelt over die keer dat hij het eens anders wilde aanpakken, niets mis met Lukas 2 (‘en het geschiedde in die dagen’) maar je hebt als dominee ook weleens behoefte aan een originele invalshoek. Hij koos voor een lezing uit Openbaringen, over een vrouw die een kind baart, waarna beiden door een beest dreigend achtervolgd worden. Een verhaal als een bange droom. Niet direct iets waarop kerkgangers op kerstavond zitten te wachten. Je wilt dan immers iedereen, zowel je vaste én je eenmalige gasten, toch hoopvol naar huis sturen. Collega Wessel kwam er dan ook niet uit, en vertelt met milde ironie over hoe hij zichzelf en zijn bezoekers aan het eind van die avond vastgedraaid in mineur aantrof. Op een bepaalde manier toch ook weer een onvergetelijke kerst. Maar het jaar daarop las hij toch maar weer Lukas 2.

Online ontspon zich naar aanleiding van het artikel een gesprek over verwachtingen, waar je vooral rond kerst als voorganger mee te maken hebt. Wat ga je lezen, wat ga je zingen, wat ga je zeggen? En voor wie eigenlijk? Voor je vaste kerkgangers, die er altijd zijn, en die het leuk vinden eens een keer wat anders te zingen of te lezen? Of voor diegenen die er misschien alleen deze ene avond zijn, misschien wel voor het eerst, en die juist de herkenbaarheid waarderen, de liederen die ze nog van vroeger kennen, Stille Nacht, Ere zij God. Iemand merkte op dat hij zelf ook Openbaringen ging lezen, deze kerst. Een ander zei: Calvijn las gewoon door waar hij gebleven was, kerst of geen kerst, niks preken wat de mensen willen horen.

Gisteren in de kerstviering in het verzorgingshuis las ik het verhaal van Jozef, die droomde dat hij zijn zwangere verloofde Maria niet moest verlaten, maar juist bij zich nemen, en hoe ze daarna samen de ouders werden van dat jongetje met de naam Immanuel. Ik las er gedichten bij, we zongen vertrouwde kerstliederen. Toch merkte iemand op dat hij het kerstverhaal had gemist. Zo gaat het dan. Maar op kerstavond, dat beloof ik, zal alles voorspelbaar zijn. We zingen zachtjes Stille Nacht en jubelend Ere zij God, er zal licht zijn, en het gaat over hoop. Speciaal voor iedereen die alleen die ene keer komt, misschien wel voor het eerst. De drempel is nog nooit zo laag geweest. Kom je ook?