KERST IN TIJDEN VAN COVID -1 (17-12-20) KERST IN TIJDEN VAN COVID -1 (17-12-20)

De Spaanse griep verscheen aan het eind van de Eerste Wereldoorlog.
November 2018 was dat, iets meer dan honderd jaar geleden. De uiterst besmettelijke griepvariant deed zich waarschijnlijk voor het eerst voor in Kansas, USA, maar kon zich snel verspreiden door de vele verplaatsingen van militairen over de wereld, in die dagen. Spanje was het eerste land dat over het enorm dodelijke virus schreef: vooral jonge mensen bezweken er binnen enkele dagen aan. De pandemie die volgde duurde ongeveer een jaar, eiste naar schatting 20 tot 100 miljoen doden, en doofde uiteindelijk geleidelijk uit. Dat is zo’n beetje het verhaal dat internet mij vertelt. En dat terugkomt in het levensverhaal van een gemeentelid, wiens grootouders in die decemberdagen van 1918 kort na elkaar aan de Spaanse griep overleden, in het jaar dat zij vijftig jaar getrouwd waren.

Hoe brengen jullie kerst door, vroeg ik in het kerkblad, vertel me erover, laten we onze verhalen delen. Deze kerst is het haar vreemd te moede. Ook zij en haar man zijn dit pandemische jaar vijftig jaar getrouwd. De herinneringen en verhalen komen vanzelf boven drijven. Aan langdurige ziekte en plotseling verlies, aan familiegeschiedenissen die voor altijd met je meegaan. Maar het is vooral dankbaarheid waarmee ze deze kerst zullen beleven. Om alles waarin ze gezegend zijn, en vooral om gezondheid en verbondenheid. Ik zag hen zitten, afgelopen zondag, twee van de dertig kerkgangers. Hij had zijn arm om haar heen geslagen. Het ontroerde me. Ik zag het. Dat ze gezegend waren en zich ook zo voelden.