KERST IN TIJDEN VAN COVID-2 (18-12-20)

Geboren op een boerderij, vlak voordat de oorlog begon, heb ik van kleins af aan geleerd met nogal wat tegenslag en teleurstelling bij het heden te leven, en waar mogelijk toch te genieten. De dingen te nemen zoals ze zijn, dat maakt je sterk. Altijd kwam het uiteindelijk min of meer wel weer goed.

Aan het begin van de coronacrisis was ik, doordat ik een botbreuk opliep, een paar maanden af en en aan op m’n stoel aangewezen. Ook toen leerde ik van de kleine dingen te genieten.
Ik geniet b.v. extra van de verhalende ervaringen van de kinderen  die wekelijks langskomen, van de vogels en de eekhoorn in de tuin, van alles wat groeit en bloeit, van tv programma's met diepgang, van de digitale diensten waarin zo bevlogen wordt gepreekt. Van het feit dat we op een prachtige plek op deze aarde geboren zijn.
Ook van het te hebben mogen beleven dat m'n man en ik 60 jaar getrouwd waren, ongelooflijk, we zijn dus op leeftijd en behoren bij de zeer sterken. Daarbij vloeiden er na lange tijd opnieuw de meest uiteenlopende pennenvruchten op papier, een wonderlijk leuke ervaring.

De coronatijd veroorzaakt voor veel mensen beperkingen en verdriet, dat is hartverscheurend en niet te bevatten.  Hopelijk wordt het waar mogelijk veel meer mensen gegeven bij het heden te leven en van kleine dingen te genieten Maar bij ernstige ziekten of verlies is dat een ander verhaal. En wat betreft de feestdagen, die vieren we ondertussen al meerdere jaren in kleine kring, dat zal dus nu niet anders zijn. Ook dat heeft kwaliteit!

Marijke van Selm (namens een gemeentelid)

Onderstaande foto is gemaakt door Anja Langendoen.