JE HEBT HET IN JE (17-01-'20)

Ik ontmoette Henk aan het eind van mijn predikantsopleiding. We gingen sporten, met alle aanstaande dominees. Mensen, als je wilt winnen, neem mij dan niet in je team, zei Henk. Ik heb namelijk een donornier. Ik heb niet zo’n beste conditie.
Later die week speelden we een Bijbelverhaal na. Het ging over een man met een verlamde hand, die genezen werd. Laat mij dat maar zijn, zei Henk, ik weet hoe het voelt om spectaculair genezen te worden. Nooit zal ik vergeten dat hij verontwaardigd was over de ongevraagde hoofdrol als patiënt in Jezus’ optreden. Natuurlijk was hij dankbaar voor het gegeven leven. Maar hij was méér dan zijn ziekte, hij eiste het recht op als volkomen persoon te worden gezien, met ziekte en al. Ik was onder de indruk van deze onverwachte reactie. Het bleef me altijd bij.

Inmiddels is Henk net als ik ook dominee. Hij hield een keer een dienst over orgaandonatie. Ik vroeg hem ernaar. Hij mailde me teksten, verwees me naar een boek. Ik weet niet of ik het nog een keer zo zou doen, schreef hij, het is en blijft een lastige materie om aan te kaarten. Ik neem zijn suggesties dankbaar aan. Het is inderdaad een lastige materie om over na te denken.

Wij houden geen dienst over orgaandonatie, maar wel een debatavond. Aanstaande donderdagavond, in onze Dorpskerk Oostvoorne. Met drie mensen in een panel, die elk een aspect van dit thema zullen belichten: Els Groeneveld als ervaringsdeskundige, haar dochter Leontine als medicus en ondergetekende als inbrenger van het bijbels-theologische aspect. Wat betekent zo’n uitspraak als ‘het gegeven leven’, wat zeggen we als we ‘lichamelijke integriteit’ zeggen. Mág dat eigenlijk, een orgaan doneren? Of móet het misschien zelfs?
Kom luisteren, en breng al je vragen mee, want er is volop gelegenheid om ze te stellen!

Welkom!
Donderdag 16 januari, Dorpskerk Oostvoorne, 19.30u.