IK MIS JE

Vanmorgen. Vroeg opgestaan, want de preek was nog niet af. Niet afgekomen. Niet tevreden over. Maar dat geeft niet. Want mijn tevredenheid is geen criterium. De Geest waait waarheen zij wil. En de dienst is evengoed doorgegaan.
De Dorpskerk. Het volle licht van buiten. We zingen, met z’n zessen. Ik ben opeens ook deel van deze minicantorij. Ik word blij van zingen. Altijd.
Als de dienst al begonnen is, ziet Bart dat we vergeten zijn de Paaskaars aan te steken. Hij doet het alsnog. Er is ook zoveel licht van buiten. Niemand had het opgemerkt.

Ja, ik weet dat jullie er allemaal zijn. We zijn verbonden. Het is mijn tweede dienst zonder kerkgangers, en het begint al een soort van te wennen. Het zingen is heerlijk. Maar. Wat mis ik jullie. Wat zie ik op tegen de Paasweek in een lege kerk. Wat duurt het nog lang tot 1 juni.

Laten we elkaar maar blijven bemoedigen. Met lieve kaartjes, met zomaar een bloemetje. Met beren voor de ramen. Met gedichten – bij mij beginnen ze binnen te komen, naar aanleiding van de kettingbrief waar ik gisteren over schreef, en ik heb zelfs al een traantje gelaten.

Voor nu: ga met God, en hij zal met je zijn, tot wij weer elkaar ontmoeten, in zijn naam elkaar begroeten, ga met God en hij zal met je zijn.

Filmpjes van vanmorgen:
Filmpje lied 416