HET LIJKT GRAPPIG MAAR DAT IS HET NIET (10-11-23)

Judith kwam achter me aan, toen ik als een van de laatsten vertrok. Het was een paar weken geleden, na de kerkdienst. Heb jij misschien de regenboogvlag weggehaald, vroeg ze. Ik denk dat ze het antwoord zelf ook al wel wist. Want nee, natuurlijk haal ik die niet zelf weg. We hadden afgesproken dat zij dat zou doen, aan het einde van de week waarin 11 oktober viel, de ‘coming out’ dag. Zelf zijn we in onze gemeente niet echt bezig met seksuele diversiteit, ik bedoel, bij ons trouwden twintig jaar geleden al twee vrouwen met elkaar, maar het is wel belangrijk om te laten zien waar je in gelooft. Vandaar die vlag, op die dag.
En die was dus nu eh, ja weg. Gestolen zeg maar. De touwen hingen er los bij, zei Judith. Ze ging een nieuwe bestellen. En meteen een vredesvlag? Meteen een vredesvlag!

Ik liep zachtjes grinnikend naar huis, die zondag. Een gestolen regenboogvlag! In Oostvoorne! In mijn hoofd rangschikte ik het voorval in de categorie gestolen Bijbels, of paaskaarsen, of zoals laatst in Klooster Huissen was gebeurd, een kruis. Wat bezielt je om zulke symbolen te stelen? Nou ja, ik kan wel iets bedenken natuurlijk. Wrok, haat, zieke gedachten. Maar ergens vind ik het ook altijd móói. Leg duizend Bijbels klaar om gestolen te laten worden! Grinniken dus. Maar daarna dacht ik nee. Het lijkt wel grappig maar dat is het helemaal niet. Want misschien is er ook in Oostvoorne wel iemand die worstelt met de kast, en eruit komen. Voor diegene hangt de regenboogvlag. En voor diegene(n) moeten we aan de bel trekken. En omdat het dus gewoon niet grappig is om zo’n vlag te stelen, gaan we echt aangifte doen. De vlag krijgen we er niet mee terug. Maar hij wordt wel opgenomen in de statistieken die laten zien dat we, ook in Oostvoorne, nog altijd regenboogwerk te doen hebben.

Voor nu is de vredesvlag gehesen. Die moesten we voorlopig maar laten hangen.

(Foto: archieffoto van onze regenboogvlag …)