HELPEN EN GEHOLPEN WORDEN (25-8-21)

De vlucht van ganzen wordt nogal eens aangehaald in managementprogramma’s. Ganzen vliegen namelijk in een perfect gestroomlijnd teamverband.  Eén gans vliegt voorop, daarachter ontwikkelt zich door de vleugelslag van de een na de andere volger een opwaartse kracht waar de hele groep van profiteert. Ondertussen wordt de voorste gans met kreten aangemoedigd. Als hij moe wordt laat hij zich even terugzakken, en nemen anderen de koppositie tijdelijk over.

Ik ben geen manager, en dat zal ik ook nooit worden. Eigenlijk heb ik een hekel aan managementtermen in de kerk. Ik heb er ook een hekel aan als de kerk een organisatie wordt genoemd, of vergeleken wordt ‘met andere organisaties’. We zijn geen organisatie. We zijn kerk, teken van Christus in de wereld. Die vlucht ganzen echter, die vind ik wel aansprekend. Al was het alleen maar omdat ze mij dwingen om naar de hemel te kijken, vanwaar mijn hulp komt. Maar natuurlijk ook omdat ik mij wel herken in het beeld van die voorste gans. Dat ben ik, de voorganger. Van mij mag verwacht worden dat ik voorop vlieg. Daartoe ben ik geroepen, en ik vlieg met liefde.

Maar soms. Soms wil ik even terugzakken om uit te rusten. Soms heb ik kreten van aanmoediging nodig. Soms wil ik omkijken, en gerustgesteld constateren dat achter mij de opwaartse kracht haar werk doet. En dat allemaal. Dat is er momenteel niet. Dat maakt mij verdrietig en onrustig, en mijn fijne kerkenraad, die slinkende groep getrouwen, erbij.

Dat is het verhaal bij bijgaande noodkreet. Help. Zo kunnen we niet vliegen.

De Kerkenraad