GROENE KERK (24-9-21)

Het heeft wel even geduurd voor ik zover was om zelf afval te gaan rapen. Dat was mede omdat mijn kinderen vrij uitgesproken waren over een vuilnisverzamelende moeder: dat zouden ze echt tokkie vinden. Maar op een dag, de schaamte van mijn zoons voorbij, ben ik het gewoon gaan doen. Dat is intussen alweer aardig wat jaren geleden. Ik heb er een fijne hobby aan. En met de zoons is het ook goed gekomen. Want tokkie is het natuurlijk helemaal niet, afval rapen. Integendeel. Het is tokkie om het te laten zwerven.

Afgelopen zondag hadden we veel kinderen in de kerk. De dag ervoor hadden ze afval verzameld, en er kunstwerken van gemaakt die we na de dienst bij opbod verkochten. In de dienst zelf kletsten we erover, de kinderen en ik. Een paar jongetjes namen daar alle tijd voor, zo gezellig! Over de Wereld Schoonmaak Dag (World Clean Up Day) zei de ene: maar we hebben het nog niet af gekregen. Dat vond ik zo prachtig. Het is nog niet af! De wereld is nog niet helemaal opgeruimd!

Kijk, en daarom is zo’n tasje vullen nou zo fijn. Met dat ene tasje heb je de wereld weer een klein beetje verder opgeruimd. Alle kleine beetjes helpen immers. Ik vroeg u om ook een tasje te vullen en daarvan een foto te sturen. Die kunnen we dan verzamelen en op onze site zetten onder het kopje ‘Groene kerk’. Het loopt nog niet storm, maar misschien gaat u het allemaal morgen doen, op uw vrije zaterdag. Het kan ook zijn dat u nog een beetje aarzelt. Misschien vinden u of uw kinderen het ook wel tokkie. Moet u even over de streep. Maar wat ik dacht. Misschien wil er wel een van die kinderen met u mee, voor zo’n eerste keer. Zij weten immers hoe het moet, en zij vinden het leuk. Dus laat me gerust weten als ik mag bemiddelen. Ja?

(De oogst van deze namiddag op Maasvlakte strand: een paar sokken, één teenslipper, een luier, een ballon, twee kartonnen koffiebekers, plastic flessen, en heel veel touw, draad en losse stukjes plastic.)