GOD IS OVERAL (27-5-24)

Ik was een paar dagen weg, naar een idyllisch plekje aan een Brabants ven. Een weldaad na de afgelopen weken waarin de prioriteiten mij om de oren vlogen. Even los van alles. Maar niet van God, want Die kwam ik overal tegen. In het Eindhovense Van Abbemuseum, waar ik tot tranen geroerd werd door een video-installatie van Laure Prouvost over taal, en hoe we eigenlijk communiceren, en wat we eigenlijk van elkaar begrijpen, en hoe een wonder dat het nog zo vaak goed gaat. Pinksteren, dacht ik, dit is Pinksteren. We hebben een andere taal nodig, die van de kwetsbaarheid, die van de lach en de ontroering, die opwelt uit je ziel.

Op zondagmorgen maakten we een lange wandeling langs de Oisterwijkse vennen. Dat was mijn kerkdienst deze morgen, de ‘groene kerk’, en de kikkers zongen uit volle borst God lof. En mijn ziel zong mee, vol verwondering over zoveel schoonheid. En toen liepen we ook nog onverwachts vriendin Didi uit Westmaas tegen het lijf, midden in het bos, met haar twee dochters Ineke en Loes. Mijn geliefde sloeg onmiddellijk aan het kansberekenen maar ik weigerde het toeval te noemen. Zie je nou wel, zei ik, zie je nou wel dat wonderen bestaan. Nu je het zegt, zei Ineke, we waren gisteren in de St. Jan, en daar hebben we een kaarsje aangestoken bij Maria, de Zoete Moeder van ’s Hertogenbosch die voor zoveel mirakelen heeft gezorgd.

En nu ben ik weer thuis, opgeademd, klaar om weer mee te leven in de zorgen en vreugden van hier. Waar vrouwen zijn met vers verdriet, waar gisteren na 141 jaar de laatste dienst in het lieve kerkje van ons buurdorp Tinte is gehouden. Hier, waar desondanks het vuur allerminst gedoofd is. Gisteren mobiliseerden de tieners de Oostvoornse kerkgangers met cake en moppen en spelletjes en brachten daarmee €412,23 sponsorgeld bij elkaar voor de Nacht van de Vluchteling, die door onze dominee Helene en trouwens ook door twee tieners gelopen gaat worden. De diaconie besloot het bedrag te verdubbelen. En overmorgen praten we verder over de financiële ondersteuning van ons Klooster aan Zee. Want dat Klooster, dat is allang geen droom meer. Het is er al. Op een haar na.

God bestaat. Hij is overal. En hier.
Overal en hier.
Geloof dat maar.