GLAS (9-12-22)

Paarse Vrijdag vandaag. Ik doe mee. Maar paars is ook de liturgische kleur van Advent. We doen dan in de kerk even een tijdje niet zo vrolijk en licht, met wit of rood, en we doen ook even een tijdje niet ‘gewoon’, met het veilige groen dat we voor de meeste zondagen gebruiken. Paars is anders. Paars staat voor ernst en inkeer en bezinning. Een kleur als een pas op de plaats.
Maar de derde Adventszondag piept er alweer licht door die ernst heen. Die zondag heet in de kerkelijke traditie ‘Gaudete’ en dat betekent ‘Verheug je’. Daarom is de kleur die dag niet paars, maar roze. Aangezien ik geen roze stola heb, zal ik zondag gewoon de paarse dragen. Maar in de kleden over de tafel kun je het wel zien, roze. Dat is dus niet zomaar. Dan weet je dat ook meteen.

Paars is ook het thema van de maaltijd die ik dan ’s middags met de twintigers zal hebben. We maken paarse gerechten, ik verwacht bieten, blauwe bessen. Wijn natuurlijk. Zelf dacht ik iets met rodekool te doen. En tussendoor lezen we dan het verhaal van Maria en Jozef, en Elizabeth en Zacharias. Zeg maar ‘the making of’ het kerstverhaal. Want de ontknoping houden we nog even stil natuurlijk. Met een cliffhanger, zodat ze allemaal naar de kerstnachtdienst komen om te horen hoe het afloopt. Maar dat waren ze toch al van plan.

Zelf hou ik het hele jaar door van paars. Ik vond recent nog mooi glaswerk, in paars én roze, in de kringloop. Over glas gesproken. We gaan weer potjes verzamelen, net als voorgaande jaren. Voor een heel lange lichtjesroute door het Mildenburgbos die er dit jaar écht van gaat komen, en waarvoor we al heel veel potjes hebben maar ook nog heel veel nodig. Want het wordt de lange route. Maken jullie er net als vorige jaren weer zo’n feest van, met al dat gerinkel in de portiek van de pastorie? Er staat vanaf dit moment een krat klaar! Voor al uw lege glazen potjes zonder deksel en zonder etiket. Het adres is Hoflaan 29. Maar dat wist u al.