EVEN OVER DE VOEDSELBANK (19-12-23)

Het gaat goed met onze inzamelingsactie voor de Voedselbank. Net als vorig jaar vullen de manden in de kerk zich gestaag met deodorant, tandenborstels, luiers en wat dies meer zij. Het is fijn om op zo’n eenvoudige manier samen een groot gebaar te kunnen maken. Het is fijn om te geven. En zeker als het zo indirect gaat, dat er niemand nederig dankjewel hoeft te zeggen.

Ik weet uit ervaring hoe het is om met vrijwel niets rond te moeten komen. Ik was toen al theologie aan het studeren, en wist dus dat mijn zorgen, eenmaal klaar met mijn studie, voorbij zouden zijn. Dat maakte het minder uitzichtloos dan het voor velen is. Maar ik zal nooit vergeten hoe de diaconie van de kerk waar ik destijds bij hoorde, op een avond in december een envelop door mijn brievenbus duwde, met daarin €100 aan supermarkt-tegoedbonnen. Ze belden niet aan om ze persoonlijk te overhandigen. Ik hoefde niet ‘dankjewel’ te zeggen tegen een persoon. Ik dééd dat natuurlijk wel, dankjewel zeggen, in een mail aan de diaconie. Maar die manier van geven, de fijnzinnigheid ervan. Het zal me altijd bijblijven.

We zamelen dus toiletartikelen in voor de Voedselbank, in onze Dorpskerk in Oostvoorne. Aanstaande zaterdag is de kerk open voor iedereen die daar zomaar even wil zijn of een lichtje aan wil steken, dan kun je ook doneren. En verder kan dat nog volop rondom de kerkdiensten die zondag en maandag plaatsvinden. Scroll even door voor het overzicht, of kijk op onze site voor de tijden en diensten.

Wisten jullie trouwens dat we als kerk sowieso jaarlijks financieel bijdragen aan de voedselbanken in de regio? Vorig jaar alleen al een kleine € 4500 *. En nog iets anders. We zouden best vaker dit soort inzamelingsacties willen houden. Want het is fijn om te geven, en makkelijk om zoiets als dit te organiseren. Alleen hebben we dan iemand, of een paar iemanden, nodig die eens in de paar weken de spullen wil vervoeren naar de Voedselbank. Een mooi klein klusje voor als je wel iéts voor de kerk zou willen doen, maar niet teveel of te vaak. Meld je je bij ondergetekende?

• € 2400 namens de Diaconie, € 2082 vanuit onze kringloopwinkel Het Vervolg