ETEN MET DE TWINTIGERS … (19-02-24)

….staat er dan in mijn agenda, zo’n beetje eens per maand. In die van Roos staat het genoteerd als ‘kerk’, vertelde ze tussen neus en lippen door. Dat vond ik mooi.
Gisteravond ging het ook nog eens over eten, en over consumeren in het algemeen, over keuzes die we maken en over hoe die ook symbool staan voor God en geloof.
We eten ondertussen alweer een tijdje overwegend vegetarisch. De volgende stap is een maaltijd met lokale en herleidbare producten. Maar eerst gaan we nog een keer een sedermaaltijd organiseren, op Palmzondag 24 maart.  We doen dat met gasten, dus je kunt je hieronder meteen aanmelden als je wilt (maar dan moet je wel ook iets klaarmaken). We gaan er nog over schrijven op de nieuwsbrief hoor. Je mag ook eerst de informatie afwachten.
Het verrukkelijke toetje was gisteravond van Charlotte. Hoe dóe je dat toch, zei Sterre, alles wat jij maakt ziet er zo prachtig uit, en het smaakt ook nog eens perfect! Ja, dat wist Charlotte zelf ook niet precies, hoe ze dat doet, maar ze wilde best het recept met ons delen. Bij deze dus.

Millionaires shortbread

Nodig
Ingevette of met bakpapier beklede vierkante schaal van 20 x 25 cm of springvorm van 24-26 cm doorsnede.

Bodem
* 120 gram ongezouten roomboter (koud, maar werkbaar)
* 55 gram suiker
* snufje zout
* 180 gram zelfrijzend bakmeel
* scheut vanillearoma/vanillepasta

Caramel
* 60 gram ongezouten roomboter
* 1 blik gecondenseerde melk (397 gram)
* 2 flinke eetlepels donkere basterdsuiker
* ⁠zout (optioneel, mocht je houden van salted caramel)

Chocoladetopping
* theelepel boter
* 100 gram melkchocolade + 100 gram pure chocolade (of 200 gram melkchocolade)
* 100 gram witte chocolade

Bodem:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix boter, suiker, vanille en zout tot romig mengsel. Voeg zelfrijzend bakmeel toe, mix goed. Bekleed vorm, prik gaatjes, bak ca. 20 min op 180°C.

Caramel:
Smelt boter op laag vuur, voeg gecondenseerde melk en basterdsuiker toe. Roer op laag vuur tot suiker is opgelost. Breng het mengsel rustig aan de kook en laat het zachtjes, al roerend, koken tot het indikt (ca. 5-10 min). Verdeel over afgekoelde koekbodem, laat in koelkast opstijven.

Chocoladetopping:
Smelt de melk- en pure chocolade au bain-marie (of in de magnetron met korte intervallen) met de theelepel boter. Giet over de gekoelde caramel. Smelt witte chocolade in spuitzak of met een lepel, trek lijnen over de taart. Maak patroon met mes of satéprikker. Voor de liefhebbers: besprenkel de chocolade met wat grof zeezout. Plaats de shortbread nog even in de koelkast om het geheel op te laten stijven. Voor aansnijden is het handig als de shortbread even buiten de koelkast heeft gestaan. Enjoy!

Veel succes, mede namens Charlotte!