EEN LIED WEERKLINKT IN DEZE NACHT (24-12-21)

Ga anders nog even langs de slager, zei ik tegen de zoon die gisteravond al gekomen is. Zelf geef ik er niet om, maar ik weet dat mijn jongens van verse paté houden. Ja, dank je feestelijk, was zijn antwoord. Oh ja, natuurlijk. Dat is ook zo. Er zal wel een rij staan. Er moet ook vandaag nog van alles gekocht worden. En daar kan ik wel hautain over doen, omdat ik toevallig alle kerstzorgen aan mijn zoons kan overlaten, dit is hoe het gaat toch. Er moet van alles. Denken we. Vinden we. Doen we. Hoezeer dat ook voor mij geldt, spreekt uit de droom waaruit ik vanmorgen wakker schrok, waarin ik eindeloos onderweg was langs ongebaande paden, met een kind in een buggy en veel te veel bagage. Heel de tijd verloor ik van alles, of was dingen kwijt waarvan ik dacht: dat hád ik toch net nog? En dan moest ik ook nog klimmen en klauteren. Mét die buggy. Maar het kind bleef heel stil. Dat gelukkig wel.

Ondertussen schreef ik vanmorgen in alle stilte een nieuwe kerstpreek. Die van gisteren gooide ik weg. Want het moest anders. Het moest bij nader inzien gaan over gesis achter mijn rug. En over een schattig tafereeltje op de markt. Daarover moest het gaan. Moet het gaan. Morgen. Als we het schattige kind verwelkomen. En een dopeling die de schattigheidsfase al geruime tijd voorbij is, maar ons niet minder met ontroering zal vervullen.

Vanavond zijn er lichtjes rondom de kerk. Vanaf zeven uur is er een poosje orgelspel, dat buiten te beluisteren is via de geopende kerkdeuren – u kunt niet naar binnen. Morgen kan dat wel, in de kerstmorgendienst, als u zich aanmeldt - er kunnen maximaal vijftig bezoekers in de kerk. Maar u kunt ook vanmiddag tot vijf uur zomaar even binnenlopen en u verwonderen over het Kind, het licht, en de liefde die spreekt uit de berg kraamcadeaus die zich nog altijd vormt naast de kribbe. Na de dienst komt de kerstfilm die we maakten met Jozef, Maria, de herders en de engelen online te staan op onze site www.kerkoostvoorne.nl
Komt verwondert u hier mensen!