EEN HIJ OF EEN ZIJ? (15-9-21)

Even een zomaar-verhaaltje tussendoor. Ik had toch verteld dat ik sinds een tijdje de kruiswoordpuzzel in de Trouw maak? Inmiddels een fijn ritueeltje ter afsluiting van de krantenlezerij. Afgelopen zaterdag zag ik mezelf voorbijkomen in een cryptische vraag: als hij passeert, wordt ’t stil. Ha, de dominee! Maar wacht eens even. Gaat dat wel écht over mij? Dit wordt immers over hém gezegd. Maar toen begreep ik het. Als zíj passeert, blijft het natuurlijk gewoon gezellig….

Ik klom in de pen, dat wil zeggen het toetsenbord, en schreef een briefje aan lezers@Trouw.nl, om Jaap de Berg, de maker van de kruiswoordpuzzels, te bedanken voor dit verkapte compliment aan de vrouwelijke predikanten. Mijn briefje werd niet in de krant geplaatst, maar ik ontving wel een persoonlijk mailbericht van Jaap de Berg, een stilistische parel waarin hij mij op zijn beurt weer bedankte voor mijn onvoorziene exegese.

Een mooi, lichtvoetig verhaaltje toch. Zomaar even een glimlach. En vanmorgen moest ik hardop lachen, toen ik de puzzel invulde. Dit keer geen compliment, wel een briljante knipoog. Volgens mijn exegese is-ie voor mij bedoeld. Ik reken erop dat dat dit keer voorzien is.