DUCT TAPE CAN FIX EVERYTHING (7-4-24)

Daar zaten we dan op de bank, sprekend over wat hen het meest bezig hield. De onverwachte moeilijkheden, maar toch ook hoe goed het was. Samen. Tijdens Pasen hadden ze het samen gezellig gemaakt. Naar de kerk komen lukte even niet. Op de bank, met een tv-kerkdienst werd het alternatief. Orgelmuziek hadden ze ook van genoten. Ze hadden het goed gehad. Ze hadden elkaar. Dat was het belangrijkst.

Vervolgens kreeg ik deze Bijbel in handen gedrukt. Kapotgelezen. Hun trouwbijbel is het. Nog steeds lezen ze er samen uit. Het liet mij niet los, het intrigeerde. Wat vertelt dit beeld? Ik dacht aan een mij bekend citaat van Charles Spurgeon: ‘A Bible that is falling apart usually belongs to someone who is not.’ Hmm… Niet enkel draagt deze kapotgelezen Bijbel fysieke sporen van gebruik, maar het vertelde mij ook iets over ook een jarenlange reis van geloof, twijfel en ontdekking. Elke pagina, elke vouw en elke aantekening vertelt een verhaal van zoektocht naar betekenis en verbinding met iets groters dan onszelf. Een groeiende ziel en een ouder wordend lichaam. Zoiets is het misschien. Met sporen van degenen die erdoor zijn geleid. Een troost in tijden van verdriet, een leidraad in tijden van verwarring. ‘Duct tape can fix everything’, dacht ik bij mezelf. Ondanks dat er inmiddels een nieuwe Bijbel was, wordt deze nog steeds, met liefde gebruikt. Elke dag.

Tot besluit lazen we Psalm 121. Een Psalm die eerder die week al had gesproken. In een moeilijke context. Ik pakte, gemakshalve, de nieuwe Bijbel. Het duurde niet lang voordat ze de oude, uit elkaar vallende Bijbel, erbij pakten. Om mee te lezen. Om mee te leven. Uit gewoonte. Wat maakt het eigenlijk uit. En nu hier op de bank, in een warm en fijn huis, sprak opnieuw die Psalm. Alsof het voorbereid was. Het voelde als een knipoog van boven. Dit was meer dan toeval en in het moment een boodschap van hoop en bevestiging, concludeerden we. Papier gescheurd, maar de boodschap blijvend. In een oude Bijbel, in een nieuwe Bijbel of in gedachte. Hoe dan ook. Nu en altijd.

Charlotte Olieslagers