DE MUS VAN HET DAK (25-06-24)

Er vloog een pimpelmeesje naar binnen, door de openstaande tuindeuren. Het was zo’n vredige stille morgen, alles zacht en lieflijk. Maar opeens lag daar een klein tollend wezentje op mijn visgraatlaminaat, in de paniek om weg te komen tegen de muur gevlogen. Ik tilde het voorzichtig op en zette het buiten, op de tuintafel, waar het met een pootje vast kwam te zitten in de sjaal waarin ik hem opgepakt had, hé, zei ik, hé, toe nou, voorzichtig! Een klein geelgrijsgroen bolletje, dat opeens weg fladderde, omhoog naar het balkon en daarachter, tot ik hem niet meer zag. Helemaal gerust was ik er niet op. Het was zo klein! En dat pootje zo fragiel!

Nog geen twee minuten later arriveerden de eksters. Zoals altijd waren ze met een hele groep, minstens tien krassende brutale veel te grote vogels. Ik joeg ze weg, dat helpt altijd éventjes. Maar ik dacht aan mijn aardbeien, waar de eksters gewoon het net kapot pikten dat ik eroverheen had gespannen, en aan de kersen die niet eens de kans hadden gekregen om rood te worden, hoe de halve tuin bezaaid was geweest met het blad dat ze er woest bij los hadden getrokken. En ik dacht aan dat meesje, dat weerloze gefladder, dat pootje, en dat ik kortgeleden had gelezen dat eksters jonge vogels eten, zelfs rechtstreeks uit het nest. En ik vreesde het ergste. De stille morgen voelde plotseling anders. Er was vrede. En er was dood. Ik wist het. Ik wist het.

En ik moest denken aan Matteus 10, over dat musje dat niet van het dak valt zonder de Hemelse Vader, en hoe wij ons daarom geen zorgen hoeven maken. Dat staat er nu trouwens net even anders. Omdat die woorden voor zoveel verdrietige interpretaties hebben gezorgd. Alsof God de dood wíl. Expres. Alsof alles en iedereen die doodvalt, Zijn bedoeling is. Dat staat er niet. Nu is het zo vertaald: dat er niets gebeurt buiten hem om. Dat is wat er wél staat. Niets gebeurt buiten hem om.

Ik moet er dus op vertrouwen dat de Hemelse Vader de jonge pimpelmees heeft opgemerkt. En mocht Hij ervoor kunnen zorgen dat er ook eens een ekster tegen de muur vliegt, dan zou ik er vrede mee hebben als Hij dat zo hard laat gebeuren dat die doodvalt.

(foto: Anja Langendoen)