DE DOMINEE HEEFT KLACHTEN (21-9-20)

Startweekend. Zaterdagmorgen. Coronaproof activiteiten in de pijplijn voor de kinderen, de tieners, de twintigers, en gewoon voor de hele gemeente. En een dienst, met Skypeverbinding met wat mensen thuis. Uitgerekend deze zaterdagmorgen heeft de dominee keelpijn. Best wel. En een beetje benauwd. En een tikkie rillerig. En wat ze ook heeft: hevige tweestrijd. Ze gaat even lopen langs de zee, en hakt daar de knoop door: er moet getest worden. Zoals er volop getest wordt in de gemeente, deze week. En niet alleen maar negatief. Laten we wel wezen. Thuisblijven dus. Het is niet anders.

’s Middags. De kinderen van de vossenjacht komen in groepjes langs bij de pastorie. Door het geopende bovenraampje reken ik bijna al hun antwoorden goed. Wat een slimme kinderen hebben we toch. En leuke. Dat vooral.

Zondagmorgen. De skypeverbinding, die we bij wijze van ludieke actie voor deze dag geregeld hebben komt nu wel héél goed van pas. Aan de eettafel, de laptop tussen krant, kat en koffie, ben ik in de kerk aanwezig. Het is niet perfect, en alles bij elkaar ook wel een beetje veel allemaal, de muziek met 4Tune, de lezingen, de teksten. Maar de kleur is rood. Rood van de liefde. Houd moed en heb lief. De dominee is er gewoon bij, quarantaine of geen quarantaine. En de puzzelfietstocht na afloop wordt ook zonder haar natuurlijk gewoon feestelijk, alleen al vanwege de zon, maar ook omdat er zoveel wél lukt, en mogelijk is, kijk nou zelf.

Dat ik ’s middags niet bij het twintigersfeestje kan zijn doet wel een beetje zeer. Wel is er een korte, vrolijke Facetimesessie met blije mensen in de kerktuin en een gammele dominee op de bank. De volgende morgen blijkt de naam van de twintigers-appgroep gewijzigd te zijn in ‘Israëlreis 2021’. Dus ook daar is het kennelijk feestelijk geweest. Zie je wel.

Maandagmorgen 7.15u. Ik zit in de auto op weg naar Terneuzen. Ik ben nog nooit in Terneuzen geweest. Het is ruim anderhalf uur rijden. De zon komt prachtig op, mist hangt over de weilanden en over al het water waarlangs ik rijd. Eronderdoor ga ik ook: twee keer €5 voor de Westerscheldetunnel. Binnen een minuut sta ik weer buiten de testunit. Thuis ga ik nog maar even in bed liggen. Want of het nu wel of geen corona is, een beetje ziek ben ik wél. En dat moet dan maar even gebeuren.

PS: de testuitslag was dezelfde dag al bekend.
Negatief en dus GEEN corona!