COLLEGA’S (22-7-20)

Toen ik nog in de zorg werkte, was ik nergens zonder collega’s. In alles was ik afhankelijk van het raderwerk van een team, dat samenwerkt, aflost en support. Als dominee in een gemeente is dat een heel ander verhaal. Ons werk zou je solistisch kunnen noemen, of soms ook wel eenzaam. Collegiale verhoudingen zijn in de kerk van een totaal andere orde dan in de wereld waarin ik een kleine dertig jaar (dertig! Is het echt zoveel?) heb verkeerd. Maar ik vind het nog altijd fijn om verbindingen te zoeken, en dingen samen te doen. In mijn jaren in de Hoeksche Waard deed ik samen met de dominee van buurdorp Mijnsheerenland literaire avonden in de bibliotheek, en met weer een ander een aantal popdiensten. Met een groepje predikanten kwamen Evensongs tot stand, die inmiddels een vaste waarde zijn geworden op het eiland. En nog altijd maak ik deel uit van een intervisiegroep die bijeenkomt in Heinenoord. We bespreken casuïstiek die altijd, echt letterlijk altijd, wat het onderwerp ook is, door ons allemaal herkend wordt. Een groot geluk, voor deze dominee: leren, herkennen, inspireren. Allemaal tegen het solisme en tegen de eenzaamheid.

Ik vind het bijzonder hier in Oostvoorne een collega te hebben, al is het dan een soort van indirect. Helene Perfors heeft immers haar geheel eigen (fascinerende) werkterrein in de haven en wie haar bevolken. Maar ze hoort óók bij Oostvoorne, en als zodanig is ze beschikbaar, en creatieve reisgenoot. In de regio beginnen de collegiale contacten inmiddels ook te groeien als gevolg van de periodieke predikantenbijeenkomsten, helaas een beetje onderbroken door corona. Maar ik had wel een heel prettige ontmoeting in de tuin van mijn nieuwe buurman in Rockanje, of eigenlijk ben ik zijn nieuwe buurvrouw want hij was er eerst, William Quak. We verstonden elkaar zeer, en wat fijn is dat.

Maar er is iets wat nog fijner is, en ik ga dat als primeur vandaag wereldkundig maken: onze gemeente heeft vanaf september aanstaande een nieuwe kerkelijk werker voor zestien uur per week. Edwin van Leeuwen is 26 jaar en zal een leer-werktraject bij ons gaan volgen voor de duur van twee jaar. Hoe hij tot kerkelijk werk is gekomen is een bijzonder verhaal dat hij binnenkort zelf zal vertellen. We hopen hem op 30 augustus in de dienst voor te stellen en de zegen mee te geven. Ik ben erg blij dat hij mijn collega wordt en zie ernaar uit met hem samen te werken. Het beloven mooie tijden te worden!

Zo zijn er veel zegeningen te tellen. Ik zeg: doen. Ze alle tellen. En er geen vergeten.

Bij de foto: in 2014 was ik bij de ‘togashoot’ op de predikantendag in Amsterdam. Honderden dominees zingend bij het monument op de Dam. Onvergetelijk!