GEEF ONS HEDEN ONS DAGELIJKS BROOD (16-03-'20)

GEEF ONS HEDEN ONS DAGELIJKS BROOD

Nog even over dat hamsteren. En over distributie en zo. Heb je al bedacht dat er hier op het eiland ook eten geproduceerd wordt? En dat je dat gewoon kunt kopen bij diverse landwinkels en hoe ze zichzelf ook maar noemen? Komt geen vrachtwagen aan te pas. Hooguit de jouwe, als je dan persé wilt hamsteren.

We hadden het er toch al over, de afgelopen maanden in onze kerk. Over duurzaamheid en voedsel en de zorg voor de schepping. We lazen er Bijbelteksten over en gingen in debat. En van het een komt het ander. Dan wil je ook iets dóen. Hoeft niet groot te zijn. Met een klein stapje ga je immers ook vooruit! En dat predicaat ‘Groene Kerk’, dat we hebben, dat moeten we tenslotte wel waarmaken!

En zo bedachten we dat we in deze tijd naar Pasen toe, traditioneel een tijd van inkeer en bezinning, in onze diensten aandacht zouden vragen voor duurzaam voedsel. Niet persé biologisch, maar ook lokaal geproduceerd en van het seizoen. Dat allemaal. Dus staat er nu elke zondag een kistje met verse groenten en fruit voorin de kerk, dat we na de dienst uitdelen onder gemeenteleden en ook aan de voedselbank doneren. Het wordt geleverd door gemeentelid Jan Varekamp en komt uit zijn duurzame droom https://www.versvanvoorne.nl

Zo kwam het dat ik gisteren, na de aangepaste kerkdienst met zo’n dertig aanwezigen en vele digitale verbondenen, met een zak vastkokende aardappelen naar huis ging. De uien en de penen gingen met iemand anders mee. Jan appte me zaterdag: moet ik het kistje wel vullen, nu er zo weinig mensen in de dienst zullen zijn? Ja hoor Jan, schreef ik terug, we doen maar gewoon wat we altijd doen. En doe er trouwens maar aardappelen in, die heb ik toch nog nodig. Vastkokend of kruimig? Vastkokend.

Nou ja. Wat ik zeggen wou. Het kan misschien ook wel anders, met dat eten en dat produceren. Google even rond, er zijn verschillende streek- en landwinkels in onze regio. En misschien is dit een goede tijd om daar eens te gaan kijken. Kleine stappen zijn óók stappen.

Voor info over Groene kerken: https://www.groenekerken.nl