HUIS- TUIN- EN KEUKENVERHAAL (4-10-19)

Even over het wonen hier. Ik geniet er zo van! Wat zijn de duinen mooi en uitgestrekt, wat is het bijzonder om zo vaak de reeën tegen te komen, en de runderen en de paarden. En wat vind ik de zeehonden leuk, die je meestal wel kunt spotten op het strand van Maasvlakte, waar ik óók graag een stukje ga lopen, soms al ‘s morgens heel vroeg. En dan heb ik het nog niet eens over de eekhoorntjes, die tot mijn verrukking in deze herfsttijd dwars door mijn tuin rennen, vaak met een nootje in hun bekje. Ik heb nooit ergens gewoond waar ik dat allemaal zo dichtbij had, en ik vind het geweldig. En het is ook gewoon al fijn om op de fiets mijn bezoeken te doen, en al die prachtige lanen en wegen te verkennen, en op de terugweg naar huis éven om te rijden door de duinen of door het Mildenburgbos. Alle seizoenen hebben hun eigen schoonheid, maar ik zie zeker ook uit naar de winter, als alles stil en verlaten is.
Ik hou erg van stilte.

Ondertussen is dit fijne lichte huis mij gaan passen als een warme jas. Het is echt mijn thuis geworden.
Ik ben nog bezig met allerlei klusjes, een muurtje en een vloertje verven, een plankje hier en een lampje daar, dat zal nog wel even zo doorgaan. Met elk karweitje dat gedaan is ben ik als een kind zo blij. Wéér een beetje verder af. Deze week logeren mijn zus en zwager bij me, en nadat ik vorig weekend de keukenmuur een kleurtje gaf, heeft mijn zwager er nu een extra werkblad voor me aan gemaakt. Zie je, zulke dingen. Leuk om te doen. En het mag de tijd hebben. Dat ook. Op de to-do list staan onder andere nog de tweede helft van de gordijnen die nog altijd niet geleverd zijn, het vloertje van de bijkeuken, de muziek - ik zie ernaar uit weer heel hard Handel te kunnen luisteren. En ik wacht nog op iemand die een mooi dressoir naar de kringloop doet, want dan is-ie voor mij. Nou ja. Zoals gezegd. Zulke dingen dus.

En dan de tuin!

De kerkrentmeesters hebben het een en ander aan basisinrichting georganiseerd, en vorig weekend zijn er nieuwe erfafscheidingen geplaatst. Het is meteen al zo netjes! Met alle plannen die er nog zijn (niet te grote plannen want hoewel ik best van tuinieren hou, moet het wel behapbaar zijn) zie ik nu al hoe het worden kan. Fruitboompjes – het perenboompje kreeg ik al cadeau. Rozen. Een fijn terras met potten violen die dan weer door de reeën opgegeten kunnen worden die hier ’s winters de tuinen in schijnen te komen. Voor mij is het allemaal om blij van te worden. En dat ben ik dan ook. Het is leuk om aan iets te werken dat zich vanzelf vormt, langzaam maar gestaag, en dan te zien dat het ook iets wórdt.

Dat zegt iets over hoe ik in het leven sta: ik hou ervan iets op te bouwen en te blijven ontdekken. Het zegt dus ook iets over de manier waarop ik predikant ben. En daar word ik dus momenteel ook gewoon blij van. Maar als het goed is, heeft u dat allang gemerkt.