AGENDA (15-5-20) AGENDA (15-5-20)

Deze week heb ik voor het eerst weer mijn agenda open gehad. Al die tijd had het geen enkele zin. Wat erin stond, ging toch niet meer door. En wat ik te doen had, had geen agenda nodig. Dat was genoeg, maar ik hoefde nergens heen. Ik werkte maar gewoon een beetje door. En was allang blij dat ik niet ziek werd, en mijn dierbaren ook niet, en dat ik linksom of rechtsom mijn heilzame wandelingetjes bij de zee kon maken. So far so good.

Maar geleidelijk is alles alweer een beetje anders aan het worden. Er was een online ontmoeting met de ‘eetgroep’, een groepje twintigers dat met elkaar (en met mij) had zullen eten in de tijd naar Pasen toe maar dat helaas maar één keer heeft kunnen doen. Dat was zo jammer, want die ene keer was zo goed! Nu Zoomden we, afgelopen week. Daar doe ik nou zo achteloos over, maar de twintigers moesten deze stokoude dominee wel een beetje helpen. Ze leunt ook veel te veel op haar zoons in dit soort dingen, en als die er niet zijn, heeft ze meteen een probleem. Maar wat ik zeggen wilde. We gaan volgende week bij elkaar komen in de kerk, op een avond, in een kring. Iedereen neemt zijn eigen drinken mee. De kerkenraad vindt het goed. En ik ben verheugd over de gedachte in levenden lijve een kringgesprek te mogen voeren. De andere twee kringen (van dertigers en veertigers) zullen naar ik verwacht op korte termijn dit voorbeeld gaan volgen.

Meteen toen deze afspraak gemaakt werd volgde een voorstel vanuit het jeugdwerk om toch maar weer eens even fysiek bij elkaar te komen. En omdat ik ook nog naar de kapper ga volgende week dacht ik: wáár is de agenda! Zo begin ik dus weer met noteren en plannen, na vele weken waarvan de bladzijden leeg bleven als stille getuigen van een onvoorstelbare tijd.

Alles is weer een beetje anders aan het worden. En dat gaat door. We zijn aan het nadenken over hoe we na 1 juni weer kerkdiensten kunnen gaan houden met bezoekers. Dat zullen er maximaal 30 zijn. We hebben er al wel ideeën over in de kerkenraad, maar die zijn nog in de brainstormfase. U gaat het allemaal tijdig van ons horen. Als ik eraan denk niet meer voor een lege kerk te staan op zondag maakt mijn hart een sprongetje. Wat zal dát heerlijk zijn! Ook ben ik inmiddels al enkele malen bij mensen op tuinbezoek geweest en één keer, op afstand, bij iemand binnen. Dat gaat allemaal zeer weloverwogen en op maat. Maar ook in het pastoraat moet ik nadenken over een manier van werken waarin die anderhalve meter geïntegreerd is, maar er wel weer meer mogelijk is dan er de afgelopen maanden was. Laat u het me weten als u graag zo’n bezoek wilt? Dan overleggen we over de mogelijkheden. Bellen blijft sowieso de basisoptie in alle gevallen.

En we gaan elkaar zien! Waar dan ook, wanneer dan ook. Goeds en zegen voor nu, geniet van het licht en vergeet niet aanstaande zondag naar de kerkdienst te kijken en te luisteren waarin Esther Verdoorn harp speelt (en Jolanda orgel).