Jaap Varekamp Jaap Varekamp

Sinds maart waren Jaap en Truus Varekamp niet meer in de Dorpskerk. Toch hebben ze al die tijd geen dienst gemist: elke zondagmorgen om tien uur zijn ze online. Ze bleven thuis vanwege hun leeftijd die, al zou je het niet zeggen, beiden toch onder de risicogroepen schaart. Bovendien is het met een versleten heup lekkerder zitten op je eigen bank dan op een kerkstoel. En last but not least bevalt het hen wel, de kerkdienst beleven met een kop koffie en een gevulde koek. En dat mag natuurlijk ook gewoon!

Jaap en Truus zijn op het Oostvoornse kerkelijke erf geen onbekenden. Jaap was twaalf bewogen jaren voorzitter van de kerkenraad. Een boek kan hij erover schrijven. Daar komen dan vooral anekdotes in en optimistische verhalen. Want Jaap is een optimistisch mens, die zijn geloof in God en in de kerk van de toekomst door de jaren heen behouden heeft. Nog altijd ziet hij volop mogelijkheden en kansen voor de kerk, en steeds weer ook de sporen van God in gewone mensenlevens. Ook daar waar mensen ze zelf niet meteen herkennen. Dat geeft niet, vindt hij. Dat komt vanzelf wel goed.

In zijn werkzame leven heeft Jaap altijd getracht zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus te nemen. Veelal op het eiland, waar hij een breed netwerk opbouwde, maar ook daarbuiten. Zo raakte hij betrokken bij een onderwijsproject in en rondom de stad Kumasi in Ghana. Begonnen met het ondersteunen van een kleine school in een arme wijk wordt er inmiddels aan ruim 1700 leerlingen lesgegeven in een goedgeoutilleerd gebouw. Bovendien wordt er vijftien kilometer verderop een tweede school gebouwd waar nu al 300 kinderen les krijgen. Voor Jaap gaat het daarbij niet alleen om het financieren, maar ook om verbondenheid en van elkaar leren over grenzen heen. Verschillende malen bezocht hij met Truus het dorp en de school, onvergetelijke ervaringen. Hij vertelt er met vuur over. Ook hier weer het optimisme en het geloof in een betere wereld. Ora et labora. Bid en werk. Het één nooit zonder het ander – maar het ander ook niet zonder het één.

Klik hier voor het filmje met Jaap

Foto's:

Dorpskerk
datum en tijdstip 21-07-2024 om 09:30 uur

ds. P.J. v.d. Wal

meer details

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30 uur

ds. B. Kuipers

meer details

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

meer

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer