Helene Perfors (27-9-20) Helene Perfors (27-9-20)

Ze zat lekker in het zand van de Sinaï, aan de golf van Akaba, toen Covid19 haar overviel, onze eigen dominee Helene.
De twee weken rust die ze zich in de woestijn had gedacht, werden ruim een maand. Op het nippertje kon ze mee met een Duits repatriëringsvliegtuig dat haar net voor Pasen thuisbracht. Weer een sterk verhaal rijker. Maar of ze aan haar rust is toegekomen?

Het werk van Helene is ingrijpend veranderd sinds de coronacrisis. Net als vele anderen heeft ze in versneld tempo haar toevlucht moeten zoeken tot digitale opties voor het onderhouden van contact, het houden van diensten en pastoraat.
Maar ook haar werkterrein, de haven en de zeevarenden, is er totaal anders uit komen te zien.
Helene Perfors is sinds 2001 koopvaardijpredikant in de Rijnmond. Haar werk, voor zowel Nederlandse als buitenlandse zeevarenden, varieert van kerkdiensten aan boord en aan de wal, tot chaufferen voor de Seafarers’ Center ‘The Bridge’ en gastlessen aan de zeevaartschool.

Helene’s dagelijks werk is bemoeilijkt omdat er door de coronamaatregelen nauwelijks nog ‘live’ contacten met zeevarenden mogelijk zijn.
Zij mogen niet van boord en Helene mag niet aan boord. Tegelijkertijd is de geestelijke nood hoog. Zeevarenden kunnen bijna niet afgelost worden, met alle gevolgen van dien voor het leven aan boord en voor het thuisfront.
Wel is er op allerlei manieren is online contact; er worden video’s gemaakt met meditaties, gebeden worden gestreamd, via Messenger zijn er intensieve gesprekken.
De kerstdienst is gefilmd en wordt tegen die tijd online en via de kerstpakketten verspreid.
Het internet is van groot belang.
Dit betekent voor Helene veel ‘omdenken’, om voor elkaar te krijgen wat niet meer zo vanzelfsprekend is. Daar zit gelukkig ook een leuke en uitdagende kant aan.

Het devies van Helene luidt daarom ook: blijf niet staren op wat vroeger was.
Amen!

Klik HIER voor het Filmpje met Helene

Foto's:

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur

ds. N. de Jong - Dorland

Dorpskerk
datum en tijdstip 05-05-2024 om 9:30 uur

ds. R. van Selm

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer