DINGEN DIE JE ALLEEN DOET ALS JE ER DE TIJD VOOR KRIJGT (20-11-20)

Misschien wordt het bij mij ook nog eens zo gek dat ik legpuzzels ga doen. Ik zou denken van niet; ik heb het sinds mijn kindertijd niet meer gedaan. Maar ik had ook nooit gedacht dat ik de kruiswoordpuzzel uit de krant zou maken, en dat doe ik sinds kort toch ook. De woorden die ik niet vind, vaak later alsnog al dan niet samen met kind ingevuld. Ik ga het steeds leuker vinden.

Wat ook iets van deze tijd is, vooral voor twee van mijn drie jongens: uitgebreid experimenteren in de keuken. Ik mag meegenieten van gegrilde vergeten groenten, stoofschotel met hert (morgen weer vegetarisch) en zoete lekkernijen als citroencheesecake of handgemaakte fudge! Ja, ik mag dan elke dag genoeg beweging nemen maar zo ga ik natuurlijk nooit afvallen. O trouwens, nu ik jullie toch spreek. Al een paar keer hebben mensen mij gevraagd of ik nog steeds zwem? Nee gekkie, dat stopt in september hoor. In april of mei ga ik weer verder waar ik gebleven was. Dus nu blijft het wandelen over.

De titel van dit stukje is een variantje op dat boek van een Koreaanse monnik getiteld: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt. Het zijn overpeinzingen en korte teksten om in stilte te herkauwen. Over tijd en succes, over geluk en liefde, over wat er werkelijk toe doet. Die tijd hoeven wij nu niet te nemen - de meeste van ons krijgen ‘m. Of we nu willen of niet. Met een beetje geluk vinden we onszelf puzzelend of exquise gerechten makend terug. Nieuwe ruimte ontdekkend op de vierkante meters waarop we noodgedwongen leven. Met een beetje geluk ontdekken we dat binnen die perken de mogelijkheden even onbegrensd zijn als daarbuiten. Ik wens jullie, ook mijzelf, dat geluk toe. Want evenmin als de meesten van jullie, komt het ook mij aanwaaien. Daarom prijs ik elke dag dat het kleine geluk mij ten deel valt. En roep jullie vanaf deze zijlijn zo hard en liefdevol mogelijk toe: houd moed, heb lief!

Volg je ook onze interviewserie over hoe gemeenteleden het volhouden in coronatijd! Hier te vinden.
En als je toch op onze site bent, geef meteen even je voorkeursmuziek door voor de Top2000 dienst.

Laat je wat van je horen? Ik mis je!