De Hartelborgt

Al geruime tijd is de diaconie van de PGO betrokken bij de geestelijke verzorging van de jongeren in de justitiële jeugdinrichting de Hartelborgt in Spijkenisse. Uit de gezamenlijke kerken en parochies op Voorne-Putten is het initiatief ontstaan om steun te bieden aan de geestelijk verzorgers binnen deze inrichting. Maar vooral ook om de jongeren te steunen tijdens hun verblijf in de Hartelborgt. Met deze gedachte is een platform opgericht dat bestaat uit ongeveer 15 afgevaardigden, veelal diakenen, uit de plaatsen Hellevoetsluis, Zwartewaal, Geervliet, Zuidland, Brielle, Spijkenisse en Oostvoorne.

De zondagsvieringen
De Platformleden werken o.a. mee aan de zondagsvieringen die twee zondagen per maand worden gehouden en zijn daarbij een belangrijke schakel tussen de wereld binnen en buiten de inrichting. In deze vieringen werken we altijd met een liturgie, die door de pastor of dominee is samengesteld. Verder ontsteken de jongeren een kaars. We bidden met de jongeren en er worden liederen gezongen. En naar aanleiding van een bijbeltekst praten we na en proberen we een luisterend oor te zijn voor hen in hun veelal moeilijke situatie. We nemen bloemen mee als teken van verbondenheid en iets lekkers voor na afloop. Dit wordt altijd zeer gewaardeerd.

Andere activiteiten
Naast de zondagsvieringen helpen we ook bij het Nieuwjaarsdiner. En met Pasen, Pinksteren en Kerst proberen we ook iets extra’s te doen. De vieringen worden gehouden in het stiltecentrum in de Hartelborgt. Dit is een prettige ruimte waar dan alle deelnemende jongeren bij elkaar zijn.
Als platform hebben we twee keer per jaar een vergadering. We maken een rooster zodat er elke viering 1 à 2 vrijwilligers aanwezig zijn. Verder beginnen we het seizoen, in het bijzonder om elkaar als platformleden weer te ontmoeten en ervaringen te delen, met een startmiddag. Als lid van dit Platform mag ik een gast meenemen om de zondagsdiensten bij te wonen.
Heeft u interesse om een keer met mij mee te gaan? U kunt dit via de webredactie aan mij doorgeven.

Ter afsluiting, een tijdens de zondagsvieringen veelgebruikte zegenbede:

Moge de weg je tegemoet komen,
Moge de wind altijd in je rug zijn,
Moge de zon warm op je gezicht stralen,
Moge de regen zachtjes je gezicht opfrissen,
En moge God je, tot we elkaar weerzien,
vasthouden in de holte van zijn hand.

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur

ds. H. Perfors

Dorpskerk
datum en tijdstip 05-05-2024 om 9:30 uur

ds. R. van Selm

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer