Dag 6- reis naar Israël

Gisteravond zijn we met een groepje joodse jongeren Jeruzalem in geweest.
Deze groep bestond uit een aantal jongens en meiden van 18 en 19 jaar, die de middelbare school hebben afgerond.
Normaal zouden ze dan hun dienstperiode bij het leger in gaan, maar zij hebben gekozen voor een soort schakeljaar. In dit jaar doen ze een beetje vrijwilligerswerk en reizen ze Israel door, om meer over het land te leren.
Hier staat een korting op diensttijd tegenover.
We zijn met z'n allen een kroegje in gedoken, waar we een tweetal uren hebben kunnen spreken. Interessant was het zeker, met name hun kijk op dienstplicht en de betrekkingen tussen joden en Palestijnen. Zij zien de dienstplicht als een belangrijke bijdrage aan de maatschappij, maar zijn zeker bereidt de Palestijnse zijde van het verhaal aan te horen.
Die uitwisseling is onderdeel van het schakeljaar, en staat binnenkort voor hen op het programma.

Ons programma voor vandaag was behoorlijk heftig. We zijn naar Yad Vashem geweest. Dit is de herdenkingsplaats voor de joden die zijn omgekomen met de holocaust. Er zijn hier monumenten opgericht alsmede een zeer uitgebreid museum, waarin het verhaal van de tweede wereldoorlog van begin tot eind in woord en beeld wordt vertelt.
Dit is bijzonder indrukwekkend, en het is niet te beschrijven hoe je dit aangrijpt, dus dat wil ik ook niet proberen te doen. Aan het eind van het museum is een ruimte waar de namen van alle holocaust-slachtoffers je letterlijk omringen. Het is haast niet voor te stellen, maar vrijwel iedere joodse bezoeker heeft hier wel een bekende tussen zitten.
's Middags zijn we naar Bethlehem gegaan. Dit ligt binnen de grenzen van de palestijnse autonome gebieden, zodat we dus een soort grens moesten passeren.
Als je de muur ziet die Israel op de grens heeft gebouwd, voel je wel een soort onbehagen. Onze buschauffeur en gids mogen bij Israëlische wet het gebied niet in, zodat we tijdelijk een minibus en andere gids kregen, om de Geboortekerk te kunnen bezoeken.
Deze kerk is gebouwd door de Romeinse keizer Constantijn, op verzoek van zijn moeder Helena, op de plaats waar Jezus zou zijn geboren. Deze kerk is tevens de oudste nog bestaande kerk, en er worden nog dagelijks diensten gehouden.
Bij terugkomst uit Bethlehem zijn we weer overgestapt in onze vertrouwde bus, die door Janne onze huiskamer is genoemd.

Inmiddels zijn we aangekomen in Netanya, en morgen staat ons alweer de laatste dag van het programma te wachten.

24/2/2011

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur

ds. H. Perfors

Dorpskerk
datum en tijdstip 05-05-2024 om 9:30 uur

ds. R. van Selm

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer