Dag 4-reis naar Israël

Jeruzalem is een schitterende stad.
's Morgens om acht uur, na het ontbijt, zijn we met de bus naar de Olijfberg gebracht.
Daar heeft onze gids, Danya, ons vertelt over het panorama van de stad voor ons.
Hierbij werd de betekenis van de stad voor de drie monotheïstische geloven geplaatst in de tijdlijn vanaf koning David, die de stad als hoofdstad aanwees, tot aan het heden.
Danya vertelde het voor veel joden nog steeds onbegrijpelijk is, dat na de zesdaagse oorlog de tempel terug is gegeven aan de moslims. Het is de joden nu verboden om het tempelcomplex te betreden.

Op de Olijfberg zijn vele joden begraven. Dit is omdat bij de komst van de Messias zij de eerste zullen zijn die worden opgewekt. Ook geloven de joden dat bij Zijn komst, de Messias het tempelcomplex zal betreden via de Gouden poort. Om deze reden hebben de moslims deze reeds lang geleden dichtgemetseld.
Onze tocht voert van de Olijfberg via de Dominus Flevit naar het hof van Gethsemané.
Op deze plaatsen heeft Henk de Bijbelpassages voorgelezen.
Hierna gaan we verder naar de oude stad, die wij via de Leeuwenpoort binnen gaan. Hier bezoeken wij de vijver van Bethesda, welk wordt genoemd in het evangelie van Johannes. Hier is ook de St-Annakerk gelegen, gebouwd op de plaats waar de ouders van Maria zouden hebben gewoond. Danya merkte op dat de akoestiek van deze kerk zo fantastisch is, waarna Henk dit heeft bevestigd met een prachtige solozang. Er kwamen mensen speciaal naar binnen om te luisteren.

We betreden nu de Via Dolorosa, de lijdensweg van Jezus. We volgen de veertien kruisstatiën en komen uiteindelijk bij de Heilige grafkerk, welke wij ook hebben bezocht. In deze kerk zijn vele verschillende kapellen, van vele verschillende christelijke stromingen te vinden.
De kerk is gebouwd op het graf waar Jezus na de kruisiging in is gelegd. De wachttijd om dit te kunnen zien, betrof twee uur. Dit hebben we dus maar aan ons voorbij laten gaan, we hadden immers nog meer te zien. Na de lunch zijn we een stukje over de daken van Jeruzalem gelopen, en zijn uiteindelijk bij de Jaffapoort de stadsmuren op geklommen. Deze hebben we een stuk gevolgd, tot we bij Mestpoort aankwamen. Hier hebben we de stadsmuur verlaten, om naar de Klaagmuur te gaan. Hier heeft Danya nogmaals uitgelegd dat de joden hier bidden, omdat deze plaats het dichtst bij het heiligste der heiligen is gelegen.
Na afscheid van Danya te hebben genomen, gaan we nog op een terras zitten.
Ondanks de 'koude' Israëlische winter zijn we allemaal lekker gekleurd.
Vanavond staat er niets op het programma, zodat we kunnen uitrusten voor morgen.

22/2/2011

Dorpskerk
datum en tijdstip 21-07-2024 om 09:30 uur

ds. P.J. v.d. Wal

meer details

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30 uur

ds. B. Kuipers

meer details

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

meer

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer