Dag 3-reis naar Israël

Een nieuwe dag en een nieuwe gids.
Danya heeft een vlotte babbel en gebruikt die ook goed. We zijn om acht uur vertrokken uit Galilea naar het zuiden. Onderweg heeft Danya veel vertelt over haar leven in Israël met haar gezin. Ook heeft ze verteld over de verschillende geloven en de gradaties die daarin te vinden zijn. Langs de weg waren veel militairen te vinden en Danya heeft uitgelegd hoe het zit met de dienstplicht en hoe de verschillende culturen en geloven hiermee omgaan.

In Nazareth hebben we een soort openluchtmuseum bezocht, waarin een dorpje uit de tijd van Jezus werd uitgebeeld. Bijzonder om te zien, en zeer leerzaam. Opvallend ook dat de grote meerderheid van de bevolking van Nazareth uit Arabische moslims bestaat. We krijgen uitgelegd dat er ook Arabische christenen zijn, wat voor de meeste van ons gezelschap toch als een verrassing kwam.

Vanuit Nazareth reizen we door naar het zuidoosten, om vervolgens langs de Jordaan naar het zuiden af te zakken. In de buurt van Bet She'an hebben we een stop gemaakt om te lunchen. Hier konden we zwemmen in warmwaterbronnen, wat wel even lekker was. Bij vertrek komt dan toch de beloofde regenbui, maar deze trekt noordwaarts, waar wij verder naar het zuiden gaan. De rest van de dag zal het droog en zonnig blijven.
De Israëli hebben het koud, maar voor ons zijn de temperaturen prima.

We zien het landschap binnen een uur rijden over gaan van groen naar dor en droog.
Bij Jericho en de Dode Zee slaan we rechtsaf om westwaarts richting Jeruzalem te gaan. Voordat het echter zo ver is, mogen we eerst nog kameel rijden en pitabrood bakken. Dit was losjes ingekleed in een Bijbelse setting rond Abraham. Heel leuk, en iedereen heeft hier dan ook van genoten.

Jeruzalem blijkt een enorm uitgestrekte stad te zijn. Aan de ene kant is het vrij modern, maar aan de andere kant is het soms ook slecht onderhouden. We zijn onderweg naar het hotel al langs de oude stad gekomen, maar deze zullen wij pas morgen gaan bezoeken. Na het avondeten, hebben we wel een avondtour gemaakt waarbij Danya veel heeft verteld over de belangrijke gebouwen, en de verschillende wijken en hun bewoners. Met name de joodse wijk met bijbehorende uitleg was zeer interessant. Danya is zelf joods orthodox, waardoor zij hier dus heel veel vanaf weet.

Danya heeft ook verteld waar we de uitgaanswijk van Jeruzalem kunnen vinden, maar vanavond gaat iedereen vroeg naar bed. De vele indrukken en uiteenlopende activiteiten maken dat we aan het eind van de dag flink vermoeid zijn.

21/2/2011

Dorpskerk
datum en tijdstip 21-07-2024 om 09:30 uur

ds. P.J. v.d. Wal

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30 uur

ds. B. Kuipers

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer