VANNACHT (18-6-22)

Vroeger, toen ik nog zuster was, was ik meestal deel van een team. Dat is fijn, want er is altijd iemand om even mee te sparren of af te reageren, en je werk wordt altijd overgenomen door de volgende ploeg. De andere kant is er ook: mensen die hun werk minder serieus nemen dan jij zou willen, of afbreken wat jij aan het opbouwen bent. Ik zou een boek kunnen schrijven over afgelopen kantjes en prachtige nachtzusters. Maar dat is niet waar ik het nu over wil hebben.

Sinds de andere boeg waarover ik mijn leven gooide, nu een kleine tien jaar geleden, werk ik veel meer solitair. Dat wil zeggen, ik duw een enorme kruiwagen waaruit de talrijke vrijwilligers in de kerk soms als kikkers alle kanten op springen, maar een echte collega heb ik niet. Ik vind dat wel prima eigenlijk. En helemaal alleen ben ik hier in Oostvoorne ook weer niet. Hier is namelijk ook Helene, de ‘predikant met bijzondere opdracht’ zoals de PKN dat zo mooi omschrijft, en de hare is die in de wereld van de koopvaardij, waarin ze zich met een flinke dosis wijsheid en stoerheid begeeft. Een predikant met bijzondere opdracht heeft een zogenaamde ‘zendende gemeente’ nodig, een soort thuisbasis. Dat zijn wij, Oostvoorne. Zo werden we drie jaar geleden collega’s, zij het niet helemaal directe. En inmiddels zijn we iets meer dan dat, zeker nu we samen op vakantie waren en van meer reizen dromen.

Maar dat is ook niet waarover ik het nu wil hebben. Ik wil het hebben over vannacht. Want vannacht gaat ze lopen, Helene, met de Stichting Vluchteling. Een sponsorwandeling van veertig kilometer, tijdens de Nacht van de Vluchteling. Ze doet voor het tweede jaar mee. En je kunt haar nog steeds sponsoren, hier: https://www.nachtvandevluchteling.nl/actie/helene-perfors-2
Maar wat ik eigenlijk zeggen wil. Vanaf elf uur vanavond mogen de lopers starten. Veertig kilometer, daar doe je de hele nacht over. Dus als je vannacht wakker wordt, toevallig. Denk dan even aan Helene. En aan al mensen op de vlucht die ’s nachts onderweg zijn. En maak alsnog een bedragje over als je dat nog niet gedaan had. Namens vluchtelingen, Helene en mijzelf. Dankjewel.