PGO Nieuwsbrief 2023 - 24 februari 2023

Aanvang dienst: 10:00 uur
Liturgie

COLLECTE – Zondag 26 februari 2023
Zondag start het nieuwe Avondmaalsproject. Dit jaar is gekozen voor Quina Care. Een ziekenhuis in opbouw in het regenwoud van Ecuador op de grens met Peru en Colombia. Het ziekenhuis wordt geleid door twee artsen die familie zijn van de familie Gelderblom bij ons uit kerk. Tijdens de dienst is er een korte toelichting met beelden over het project.
Naast de Avondmaalscollecte staat er een schaal voor kerk en diaconie.
U kunt natuurlijk ook een bijdrage overmaken naar het bekende rekeningnummer:

NL92 RABO 0350 2655 93 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oostvoorne.

Wilt u de datum van de zondag vermelden en of er eventueel een verdeling is tussen genoemde doelen.
Of gebruik de QR-code(of klik HIER).
Hartelijk dank voor uw bijdrage.

TOELICHTING BIJ DE SYMBOLISCHE BLOEMSCHIKKING.
"Uit liefde voor jou" is het thema voor de Veertigdagentijd. Woorden die laten zien dat je voor iemand van betekenis wilt zijn. Jezus heeft ons laten zien hoe je dat kunt doen. Hij gaf zijn tijd, zijn aandacht en zelfs zijn leven uit liefde voor mensen.

Voor de bloemschikkingen worden bijbelteksten van het oecumenisch leesrooster gebruikt.
Bij iedere tekst staan een korte uitleg en enkele kernwoorden. De kernwoorden geven aan waar de symboliek van de schikking en de lezing elkaar raken en verbinden. De bijbellezing van vandaag is Matteus 4 : 1-11 Jezus in de woestijn. Verleiding, beproeving en vergezichten zijn de kernwoorden.

De basis voor de schikking bestaat uit kronkelige takken. Als de liefde belangrijk is om je in te leven in verhalen van de ander, dan is dat geen rechtlijnig pad maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang. De stenen en het zand verwijzen naar de woestijn. Het brood is leeftocht voor onderweg. Trouw zijn aan God en aan elkaar is de lange weg, is het vergezicht.

DE BLOEMEN UIT DE KERK gaan vandaag met een hartelijke groet naar: Mw. S.C. Valkenier-Douma, Abelenlaan 8

DIENST ZONDAG 5 MAART
Voorganger is ds. Piet Schelling
Aanvang dienst: 10:00 uur

DINSDAG 28 FEBRUARI - IN GESPREK OVER DE DIENST VAN 5 MAART
Een uitnodiging

Graag nodig ik u uit om samen met mij op het spoor te komen wat de Bijbellezing van zondag 5 maart ons heeft te zeggen. Aan de orde is in deze dienst het verhaal van de zogenaamde verheerlijking op de berg (zie Matteüs 17:1-13). Het gaat over een ‘bergverhaal’, een gebeurtenis die zich afspeelt op een berg. Er zijn meer verhalen die gesitueerd worden op een berg. Denk aan Mozes op de berg Sinaï, denk aan Elia op de berg Horeb.
We lezen het verhaal en vragen elkaar: wat hoor je erin, wat roept het bij je op, hoe verbinden we dit verhaal met ons leven? Ik ben benieuwd naar uw gedachten over en kijk op het verhaal. Samen zien en horen we meer, denk ik. Misschien kunnen we elkaar rondom deze lezing verrijken.

Wees welkom!
Ik kijk ernaar uit.

Datum: dinsdag 28 februari
Tijd: 14.00 uur (tot uiterlijk 15.30 uur)
Plaats: in de consistorie van de Dorpskerk

Ds. Piet Schelling.

LEEF TOE NAAR PASEN, HET FEEST VAN JEZUS´OPSTANDING UIT DE DOOD.
Bestel gratis de veertigdagentijdkalender
‘Uit liefde voor jou – ontvangen en delen’

In de Veertigdagentijd leven we, vanaf Aswoensdag 22 februari, toe naar Pasen.
De Petrus-veertigdagentijdkalender 2023 daagt je uit tot bezinning in de veertig dagen op weg naar Pasen.

Het thema van de kalender is dit jaar 'Uit liefde voor jou - ontvangen en delen'. We staan stil bij Jezus’ laatste avondmaal en zijn opdracht om steeds opnieuw brood en wijn met elkaar te delen. Het zet ons stil bij zijn overvloedige liefde voor ons, maar ook bij de opdracht om te delen van wat we zelf ontvangen hebben.
In de vastentips bij elke week word je zowel uitgedaagd om heel concreet ergens van af te zien, als om bewust tijd en aandacht te schenken aan de mensen om je heen.

U kunt een kalender gratis aanvragen via DEZE LINK
Via bovenstaande link is ook een inkijkexemplaar te downloaden.
Als u niet in het bezit bent van een computer kunt u een gratis exemplaar vragen bij iemand van het pastorale team.

ZEGELTJES ACTIE PLUS VOOR EEN BOODSCHAPPENPAKKET
Vanaf 4 december vorig jaar (tm 25 februari a.s.) krijgt u bij uw aankopen zegeltjes om een boodschappenpakket bij elkaar te sparen. Als het u niet lukt om een kaart vol te krijgen, of u zelf geen belangstelling heeft voor een doos, wilt u dan aub uw zegeltjes doneren zodat we iemand anders blij kunnen maken met een extraatje?
Het pastoraat zal, in overleg met de diaconie, er zorg voor dragen dat de pakketten goed terecht komen.

U kunt de zegeltjes in de rode schoenendoos deponeren. De doos staat rechts in de kerkzaal, meteen waar u binnenkomt. Als u niet naar de kerk, de inloop of de weeksluiting komt neem dan contact met ons op via onderstaande nummers.

Alvast hartelijk bedankt namens de diaconie en het pastoraat!
Janneke Eggink - 06 22 56 75 60

Mevr. J.H.C. van Gils
zaterdag Mevr. M. van Marion-Poot
Mevr. B.H.E. van Geest-Oosterman

Allemaal van harte gefeliciteerd!

***************************************************************************
DIRECT NAAR: