KRAAI (6-10-2020)

Een paar jaar geleden waren we op vakantie in een warm land. Bij de parkeerplaats van het hotel vonden we een jonge kraai, die uit het nest was gevallen. Zijn vader en moeder hielden hem vanuit de lucht scherp in de gaten. Ze krijsten toen ik naar hem toe ging. Ik zag dat zijn pootje er raar verdraaid bij lag. Ik verplaatste hem naar een plekje in de schaduw. Een paar keer per dag gaf ik hem wat eten en drinken, en zorgde ik dat hij uit de felle zon bleef. Inmiddels noemden we hem Kareltje.

De volgende dag spalkte ik zijn pootje met een stokje en een stukje plakband. Ik was vast besloten Kareltje te redden. Maar helaas, aan het eind van de tweede dag zwermden er vliegen om hem heen, een teken dat hij het niet zou halen.

Dat stelde mij voor een dilemma: ik moest hem uit zijn lijden verlossen. Als kind had ik regelmatig gezien hoe mijn vader een kip de nek omdraaide, dat zou de snelste manier zijn... maar ik kon het niet, en Ed al helemaal niet. Ik vroeg aan de tuinman of er een dierenopvang was, maar hij legde uit dat dat er niet was. Hij maakte een gebaar van biddende handen, om aan te geven dat er niets anders opzat dan hopen en bidden dat er snel een einde aan dit lijden zou komen. Ik verwende de kraai nog maar wat extra met kruimeltjes cake die ik van het ontbijt mee had genomen. Hij dronk inmiddels water uit mijn hand. Er kwam er een stoere man op een motor aan, vol tatoes. Hoopvol vroeg ik of hij de kraai uit zijn lijden wilde verlossen maar hij bedankte voor de eer.

Ik kwam echt in gewetensnood, voelde met heel mijn wezen dat dit dier verlost moest worden en toch had ik het lef niet. Ik besloot de executie nog een halve dag uit te stellen maar ik was niet trots op mezelf.

Toen we van ons tripje terugkwamen was onze kraai nergens meer te zien. De natuur had zijn werk gedaan. Waarschijnlijk had een kat Kareltje naar een andere wereld geholpen, geheel zonder gewetensbezwaren..

Wilma de Koning

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30 uur

ds. B. Kuipers

meer details

Dorpskerk
datum en tijdstip 04-08-2024 om 9:30 uur

ds. R. van Selm

meer details

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

meer

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer